Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Söderleden stängs för lite tystare asfalt

Nu ska Söderleden äntligen få ny toppbeläggning. Det blir inte tyst asfalt den här gången, men i alla fall en tystare asfalt. Minst två miljoner kronor har det misslyckade projektet kostat skattebetalarna.

Nu stängs delar av Söderleden återigen av för att reparera misstaget med tyst asfalt.Foto: Andreas Skogh

Nu stängs delar av Söderleden återigen av för att reparera misstaget med tyst asfalt.Foto: Andreas Skogh

Foto: Andreas Skogh

NORRKÖPING2009-07-22 21:45
För trafikanterna blir följden att de återigen tvingas snirkla in på andra vägar, sannolikt Albrektsvägen, under en tid av tre veckor mellan 29 juli och 20 augusti. Då kommer nämligen sträcka mellan Vilbergen och Skarphagen vara helt avstängd för trafik.Det var här som Vägverket testade den tysta asfalten, en nymodighet från USA där bland annat gummirester från däckbranschen blandas in i asfalten. Men på Söderleden fungerade det inte alls.Fick fräsas bort
I december förra året, bara några månader efter att den tysta asfalten lagts på, fick den fräsas bort eftersom den mer eller mindre smulades sönder under bildäcken. Stora bitar lossnade från vägytan med risk för stenskott.- Skillnaden mellan USA och Sverige är att vi använder dubbdäck, förklarar projektledaren för Söderleden Bo-Göran Lundberg.Fast det är förmodligen inte hela förklaringen. Det kan ha att göra med receptet på den asfalt som prövades just här. Det finns nämligen and-ra provsträckor i Sverige där det gått bättre, varav det närmsta exemplet är riksväg 32 förbi Eksjö som fungerat bra i flera år. Varför det gick så illa just på Söderleden har man ännu inte lyckats utröna. För att få svar på det krävs mer utvecklingsarbete.- Men vi kan inte vänta på det, säger P-O Persson, samhällsplanerare på Vägverket. Vi måste vidta åtgärder nu, annars förstörs vägen. Den grövre beläggning under, som man kör på nu, är ganska tunn på sina ställen. Om fem-sex år, när den nya toppbeläggning är utsliten, får vi överväga om vi kan pröva tyst asfalt igen.Två miljoner
Kostnaderna för ombyggnaden av Söderleden delas lika mellan Vägverket och kommunen. Enligt Bo-Göran Lundberg innebär misslyckandet med den tysta asfalten en merkostnad om drygt två miljoner kronor. Det är nämligen vad det kommer att kosta att lägga på den nya toppbeläggningen på den 600 meter långa sträckan mellan Vilbergen och Skarphagen. De fördyrningar som uppstod genom att man valde den dyrare tysta asfalten första gången står Vägverkets utvecklingsavdelning för.Den nya toppbeläggningen som nu ska på har man enligt Bo-Göran Lundberg erfarenhet av och vet att den fungerar. Den innehåller mer finkornig sten än brukligt och ger därför lite tystare asfalt. Därtill kommer bullerplank att sättas upp vid bostadshusen åt Vilbergssidan till.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om