Söderleden och E 22 till Söderköping byggs ut
NORRKÖPINGVägverket har redovisat nya planer för att bygga ut väg E22 vid Söderleden i Norrköping, sträckan Söderköping-Norrköping, förbi Söderköping samt Norrleden.- Ambitionen är att bygga en led med god framkomlighet och fyra körfält, säger Per-Ove Persson, väg- och samhällsplanerare på vägverket i Linköping.
Vägverket planerar en utbyggnad av Söderleden till mötesfri motortrafikled med fyra körfält. FOTO: SUSANNE LUNDBÄCK
Foto:
- Vi räknar med att börja ombyggnaden 2006 om det går att samfinansiera med Norrköpings kommun, säger Per-Ove Persson.
På sträckan Söderköping-Norrköping planeras också en utbyggnad av motortrafikleden till fyra körfält i ny genare sträckning väster om nuvarande väg. Där kommer dock inte arbetet starta förrän tidigast 2008.
Landshövding Björn Eriksson anser att det viktigaste inte är i vilken ordning arbetet sker utan att något händer.
- Jag skulle vilja se ett ändrat system, så att det går att låna pengar till såna här stora projekt. Det lönar sig ändå i längden, säger Björn Eriksson. Vad gäller sträckan förbi Söderköping är förslaget även där en utbyggnad till mötesfri motortrafikled med fyra körfält. Tanken är en ny sträckning väster om nuvarande väg med passage av Göta kanal i tunnel. Längs nuvarande väg genom Söderköping är framkomligheten tidvis mycket låg och på sommaren förstärks problemen när det är broöppning.
<b>Ryms inte</b>
- Tyvärr ryms inte sträckan förbi Söderköping i det nya planförslaget, menar Per-Ove Persson.
Norrleden i Norrköping berörs också av de nya vägplanerna. Där är planerna en utbyggnad av en ny tvåfältsväg mellan trafikplats Herstaberg på E4 och Bravikenvägen på Händelö. En sådan östlig förbifart skulle öka tillgängligheten till hamnen på Händelö och även lösa problemen med stora och tunga transporter från Finspång.
<b>Ny budget varje år</b>
Arbetet är beräknat att starta under perioden 2012-2015, men det är beroende av hur mycket pengar staten är beredd att satsa.
- Varje år kommer det en ny budget där staten bestämmer hur mycket pengar som ska satsas på vägarna på den regionala planen, betonar Per-Ove Persson.
Landshövding Björn Eriksson påpekar att det är väldigt viktigt att det satsas på ombyggnad av vissa bristfälliga vägsträckor i Östergötland.
- Det är positivt att vi ligger tidigt framme i planeringen, men det viktigaste är att få fram pengar, så att det går att finansiera så här stora projekt, konstaterar han.