Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Söderleden minst 20 miljoner dyrare

Kommunens kostnader för ombyggnaden av Söderleden ser ut att bli minst 20 milj kr högre - och drygt det - än man ursprungligen räknade med.
Nya krav på åtgärder har nämligen växt fram under resans gång.
Frågan är nu också, om tidsplanen kan hållas. Ombyggnaden av Hageby Centrum har trasslat till trafikberäkningarna.

Trafikplatsen vid Gamla Övägen är ett av problemen som gör att kostnaderna för Söderledens ombyggnad nu stigit med minst 20 miljoner kronor.
Foto: Ola Axman/arkiv

Trafikplatsen vid Gamla Övägen är ett av problemen som gör att kostnaderna för Söderledens ombyggnad nu stigit med minst 20 miljoner kronor. Foto: Ola Axman/arkiv

Foto:

NORRKÖPING2005-09-27 06:00
Slutkostnaden för projektet Söderleden har vid det här laget hunnit räknas upp några gånger. Då är ändå fördyringar under projektets gång inte inräknade; så t ex blev ju Skarphagsrondellen ett par miljoner dyrare än budgeterat. Här kan naturligtvis fortsättning följa, det allra mesta av projektet återstår ju.
Den slutsumma, som gällt på senare år, har varit 156 milj kr. Som då, enligt avtalet, ska delas lika mellan Norrköpings kommun och Vägverket.
Men nu har notan med ens ökats på till ca 178 milj kr. Det handlar då helt och hållet om fördyringar som ensidigt faller på kommunen, vars kostnad nu räknats upp från 78 milj kr till ca 100 milj kr.

Spårvägsbron
Kommunens projektledare Leif Lindberg säger, att den stora posten är merkostnaden som hänger ihop med spårvägsbron över Söderleden.
Det är nämligen inte nog med att själva bron kostar (en kostnad som man då hoppas få dela med staten). Som en följd av brons tillkomst måste Söderleden också grävas ner djupare på stället ifråga. Detta beräknas då kosta 14 milj kr.
Den utgiftsposten fanns enligt Leif Lindberg inte med, när ombyggnaden projekterades. Då fanns fortfarande alternativet att låta spårvägen gå Hagebygatan. Det var först senare som man bestämde sig för bron i anslutning till Ljurafältet.

Gamla Övägen
Det kan vidare bli aktuellt att spendera ett antal miljoner på vissa trafikproblem kring Gamla Övägen. Det gäller då när trafiken västerifrån på Söderleden, från Kneippen/Skarphagen, ska upp på Gamla Övägen för vidare färd mot Vrinnevisjukhuset m m.
Som det idag är tvingas man då passera andra körbanan på Gamla Övägen - som, med Leif Lindbergs beskrivning, är "en otäck överfart".
Här kan man då i och för sig bygga en rondell på Gamla Övägen. Det är då en rent kommunal angelägenhet, som också kan ske när som helst. Men - kanske föredrar man att i stället dra en ramp från Söderleden upp på Gamla Övägen.
Det måste i så fall rimligen ske i samband Söderledsombyggnaden, med de extra miljoner för projektet som detta då innebär för kommunen. Och utöver detta finns också ett antal olika mindre utgiftsposter utsatta.

Risk för försening
Därtill löper ju, som Folkbladet redogjort för, hela ombyggnaden nu risk att senareläggas.
Det är visserligen i princip klart att trafikplats Kneippen kommer igång i år, och trafikplats Ljura (anslutningen till E22 mot Söderköping) till våren. Men fortsättningen, den stora etappen mellan trafikplatserna Ljura och Skarphagen, hänger alltså något i luften på grund av Vägverkets penningbrist.
Nu räknar dock Lindberg med att den saken ska kunna ordnas. Norrköpings kommun, som inte har några problem med likvida medel, bör kunna lägga ut tills vidare för Vägverket. Men i stället svävarnu ett annat moln över tidsplanen.

Är sent ute
Med tanke på att den stora etappen är planerad att inledas nästa höst är man nu sent ute med vissa trafikberäkningar, som har att göra med ombyggnaden av Hageby Centrum.
Det har dröjt, innan Vägverket kunnat få slutliga uppgifter om den ombyggnadens storlek, nya butiker som ska in osv. Uppgifter som påverkar, hur stor trafikökning som är att räkna med.

Kritiskt område
Här finns nämligen en för Vägverket kritiskt område, och det är rampen mellan E22 och Lidaleden utanför Hageby Centrum. Den får inte bli så hårt belastad att köbildningar uppstår i anslutning till E22. Det är detta, som man nu - lite i grevens tid - sitter och räknar på.
- Förhoppningsvis ska det kunna vara klart inom ett par veckor. Vi jobbar intensivt, och än så länge ser tidsplanen ut att hålla, säger Lindberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om