Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sociala krav i fokus

På tisdagen anordnades en konferens i Cnema-delen av Visualiseringscenter C om sociala krav vid upphandlingen av Ostlänken.

Ostlänken. Ett av 2000-talets största infrastrukturprojekt.

Ostlänken. Ett av 2000-talets största infrastrukturprojekt.

Foto: Peter Jigerström

NORRKÖPING2015-06-02 09:25

Ostlänken är ett av 2000-talets största infrastrukturprojekt. Till en total kostnad på 35,5 miljarder kronor ska en höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping anläggas, med en rad nya stationer.

Konferensen, som arrangerades av tankesmedjan Arena Idé i samarbete med fackförbunden Byggnads och Seko, var en del av opinionsbildning kring Ostlänken.

– Hur ska det byggas, vilka villkor ska de som bygger, anlägger och drar ledningar ha när det här bygget drar igång? säger Lisa Pelling, utredningschef vid Arena Idé.

Nya EU-direktiv för offentlig upphandling möjliggör att man ställer skarpa sociala krav, krav på praktikplatser, lärlingsplatser och sysselsättning av långtidsarbetslösa men också på schyssta villkor, inklusive krav på kollektivavtal, säger Lisa Pelling.

Under den socialdemokratiska partikongressen lanserade statsminister Stefan Löfven (S) begreppet jobbupphandlingar. Det handlar om att offentliga upphandlingar ska ta hänsyn till sociala kriterier, något som S-ledamöter från Östergötland motionerat om i höstas.

– Vi vill se att regeringen menar allvar och att de snabbt implementerar jobbupphandlingar. Ostlänken är ett enormt stort projekt som skulle passa utmärkt som ett första steg att använda sociala kriterier vid upphandlingar. Det skulle innebära flera hundra jobb i Östergötland, säger riksdagsledamoten Johan Andersson (S).

Kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S), Norrköping, vill se Ostlänken som ett pilotprojekt i det avseendet.

Journalisten Peter Leander har skrivit rapporten "Ostlänken - upphandling på väg att spåra ur?". I rapporten riktar Byggnads och Seko kritik mot hur Trafikverket skött tidigare infrastrukturbyggen, som Citybanan i Stockholm. Kritiken handlar om dålig arbetsmiljö, olyckor och långa underentreprenörskedjor utan insyn.

Det finns nu en oro för hur Trafikverket ska hantera Ostlänken. Det pågår en kampanj med krav från regioner, kommuner, fackförbund och Östsvenska handelskammaren på att Trafikverket ska kräva av vinnande entreprenörer att de ska avsätta ett visst antal arbetstillfällen åt lärlingar, praktikanter, långtidsarbetslösa och nyanlända, enligt Peter Leander. Fackförbund och politiker vill också att upphandlingen ska garantera bra arbetsvillkor.

Ardalan Shekarabi (S) är civilminister med ansvar för frågor som rör offentlig upphandling. Han talar om hur det funnits en rädsla för att ställa sociala krav, något den rödgröna regeringen vill ändra på.

En nationell upphandlingsmyndighet ska ge stöd till myndigheter, kommuner och landsting. Samtidigt tar man fram en nationell upphandlingsstrategi. Staten måste styra sina myndigheter i inköpsfrågor, säger Shekarabi.

–  Det handlar om minst 200 miljarder kronor per år som staten handlar för.

En utredning har också fått i uppdrag att ta fram förslag till en ny lagstiftning som innebär att det ska vara obligatoriskt för upphandlande myndigheter att ställa krav på villkor enligt svenska kollektivavtal i samband med upphandling av tjänster och byggentreprenader.

– Våra skattepengar ska inte användas till social dumpning, säger Ardalan Shekarabi.

Om Ostlänken säger Ardalan Shekarabi:

– Vi har en dialog om hur vi kan arbeta med att ge rätt stöd och vägledning till Trafikverket vad gäller de här upphandlingarna.

– Det andas lite mod och självförtroende här idag. Det har saknats alldeles för länge i svensk politik, säger Johan Lindholm, ordförande för Byggnads.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!