Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Snökaos gjorde att det blev kökaos

Snökaos och kökaos!
Så var det igår, när stora delar av landet drabbades av snökaos i trafiken.
Samtidigt blev det kökaos, på grund av alla som ville byta till vinterdäck på en gång...

- Tänk att man alltid ska vänta till sista minuten, log Christina Karlsson som var en av många bilister som fick stå i kö igår för att få sina sommardäck utbytta mot vinterhjul.

- Tänk att man alltid ska vänta till sista minuten, log Christina Karlsson som var en av många bilister som fick stå i kö igår för att få sina sommardäck utbytta mot vinterhjul.

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2004-11-19 06:00
- Det är väl lustigt, men samma sak händer varje år, att man väntar till sista stund att byta till vinterdäcken...suckade Christina Karlsson från Norrköping, som stod i kön till Däckland på Slottsgatan, där det tog över två timmar att komma fram till däckmontören, när det var som värst.
Bilkön ringlade sig bort ända till macken i Norra Promenaden och för de sista i kön tog det då över två timmar att få däcken bytta. Inte så konstigt att en kvinna i bilkön satt insvept i en varm filt inne i bilen, i väntan på däcksbytet.
- Två timmars väntan är lång tid, men jag är långt ifrån ensam om att skjuta upp däcksbytet till sista sekunden, fastslog Christina Karlsson.
- Men jag jobbar som säljare och ska upp till Nyköping och i morse när jag vaknade kände jag att jag inte vågade ge mig iväg över Kolmården med sommardäcken, säger Christina Karlsson.
- Jag hörde också på radion att väglaget var lite slirigt i vänsterfilen på E 4-an över Kolmården och då bestämde jag mig för att byta direkt, så känns det betydligt säkrare att åka iväg. Jag kör cirka 3.000 mil per år i jobbet och då gäller det att ha bra däck på bilen.
Dubbat eller odubbat?
- Jag sätter på dubbade vinterdäck, eftersom jag tycker att det känns säkrare med dubben helt enkelt. Framförallt säger man ju att dubben är att föredra på isigt underlag och sånt förekommer ju titt som tätt i vintertrafiken.
Inne på däckfirman var det full fart med däcksbytena.
Idag vore det bra om ni var lika snabba däcksbytare som i formel 1-tävlingarna, där det ordnas på några sekunder?
- Ja, det vore inte fel, ler däckmontören Roland Lindén. Men kom ihåg då att det verkar vara 12 man på varje bil och så har däcken på en formel 1-bil bara en skruv per däck.
- Här är det fler skruvar och bara en man per bil, så vi räknar med omkring 15 minuter per bil, för själva däcksbytet, säger Roland Lindén samtidigt som han snabbt lossar ytterligare ett däck med sin elektriska skruvdragare och tjänar in ytterligare 200 kronor till firman, samtidigt som han snart skickar ut ännu en bil som är mer preparerad för vinterväglaget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om