I förra veckan berättade Folkbladet att Tekniska nämnden måste göra en besparing på 31 miljoner kronor.
För att hantera besparningarna ser man bland annat till att öka sina intäkter. Och detta genom att höja avgifterna för parkering.
Tekniska nämnden har nämligen lämnat förslag till kommunfullmäktige på att boendeparkeringen ska höjas från 175 till 250 kronor i månaden. Man kommer även sätta upp parkeringsautomater på flera områden utanför promenaderna.
- Det är klart i Klingsberg och Ljura. Sen kommer det bli ytterligare några områden, men det är inte bestämt var och när än, säger Håkan Liljeblad, Tekniska nämndens ordförande.
Premieras för mycket
Men man har ett förslag till:
Slopa fri parkering för miljöbilar i Norrköping city.
- Förslaget är baserat ur ett miljöperspektiv. Flera miljöorganisationer har hört av sig och uttryckt att det inte ska vara gratis. De menar att miljöbilen premieras för mycket och att man tar bilen på onödiga resor om det är gratis parkering, säger Liljeblad.
På Miljöfordon Syd, som tidigare hyllat Norrköping för sitt arbete med miljöbilar, är man kritisk mot förslaget.
"Väldigt passivt"
- Det låter som den klassiska jantelagen. Det finns de som måste köra bil i stan och då är det bättre att de kör en miljöbil, säger Stefan Nilsson, media-ansvarig på Miljöfordon Syd.
Men Håkan Liljeblad menar att ansvaret inte ligger på Norrköpings kommun.
- Det är inte Norrköpings kommun sak att se till att Sveriges bilflotta byts ut.
Miljöfordon Syd replikerar.
- Det låter väldigt passivt. Som offentlig förvaltning måste det vara deras sak att jobba för att svenska bilflottan byts ut. En miljövänligare bil är bättre för alla.
Att Miljöfordon Syd prisade Norrköpings miljöbilsarbete berodde på att man var imponerad över helhetstänket. Det fanns ett miljötänk rakt igenom. Men förslaget att ta bort fri parkering för miljöbilarna får Stefan Nilsson att rygga tillbaka.
- Det är ett steg tillbaka att göra så här när man har blivit prisad, säger han.
Inga fler tillstånd
Besparingssnaran runt parkeringspriserna är redan dragen och förslaget är skrivet och klart. Nu väntar man bara på att kommunfullmäktige ska ta ett beslut i frågan.
- Det pekar mot att det som Tekniska nämnden föreslagit går igenom. Målbilden är att det ska träda i kraft i juli, säger Håkan Liljeblad.
Och går målbilden i lås kommer det då inte att utfärdas några mer parkeringstillstånd för de med miljöbilar. De som har parkeringstillstånd som gäller längre än det datum då beslutet tas kommer dock att få behålla tillståndet tiden ut.