Som vi tidigare har berättat är det dags att byta ut de gamla lindarna på Östra promenaden och ersätta dem med nya. I samband med det görs också en rad andra förändringar. Det kommer att bli endast ett körfält i vardera riktning (idag finns två i södergående) det byggs nya gång- och cykelbanor på båda sidor och nya hållplatser för kollektivtrafiken byggs vid Gustaf Adolfsplan. Den nuvarande gångtunneln tas bort och ersätts med övergångsställen.
Arbetet kommer att ta två år och under tiden kommer stora trafikstörningar uppstå i och med de avspärrningar som görs. I södergående riktning kommer promenaden i stort sett att stängas av helt från och med den 9 augusti. I norrgående riktning kommer promenaden att vara öppen från Hantverkaregatan och fram till promenadens slut under projektets första del.
Har ni fått mycket reaktioner från boende i området?
– Vi har fört en dialog med fastighetsägare i området och de har visat stor förståelse. Vi har vissa näringsidkare som vi gjort justeringar för att det ska funka bättre för dem.
– Det stora är att vi hade tänkt stänga av en längre sträcka i norrgående riktning, men där har vi tänkt om och gör det i kortare etapper. Där var det 50 parkeringsplatser på innergårdar som hängde löst, men vi har löst så de kommer att nå sina parkeringsplatser.
Han säger att det också finns enstaka personer och bostadsrättsföreningar som har synpunkter på förändringen.
– De är oroliga för de tycker det är bra med den här gröna barriären och lummigheten som finns idag. Men den kommer att komma tillbaka.
Michael Botvidsson är övertygad om att slutresultatet kommer att bli bättre än idag.
–Det kommer blir en mysigare miljö att sitta och gå i utmed promenaden. Det blir större grönytor som vi kommer att möblera, så det blir en trevligare parkmiljö.
Att stänga av trafiken i två år är ju en lång tid, har ni funderat på att göra arbetet i etapper?
– Etappfrågan var tidigt uppe. Men då springer det iväg i kostnad, i förstudien uppskattades att det skulle fördubbla kostnaden om vi skulle göra det kvarter för kvarter. Därför har vi valt bort det, säger Michael Botvidsson.
Under den här perioden kommer även kollektivtrafiken att påverkas. Spårvägen kommer inte att trafikera Östra promenaden mellan 16 augusti och 10 september. Busstrafiken kommer att få en annan dragning och gå Skepparegatan i stället.
Hur känns det inför måndag när allt drar igång?
– Det är pirrigt. Det är en väldigt snabb och intensiv start och det kommer hända mycket på kort tid. Framför allt runt Gustaf Adolfplan. En av de stora grejerna är att det blir en ny busshållplats där. För pendlarbussarna från Söderköping/Valdemarsvik kommer det gå snabbare och bli bättre. Man flyttar egentligen ut Stortorgets busshållplats till Östra promenaden.
– Men vi börjar med att riva tunneln och det kommer att bli VA-arbeten, fjärrvärmearbeten och alla träd ska ner, så det blir intensivt.
Är det också pirrigt utifrån att folk kan bli irriterade också?
– Nej, jag tror att vi har gjort ett bra kommunikativt jobb. Det känns bra att vi tidigt fick med Naturskyddsföreningen som stöttar oss i det här. Även länsstyrelsen och Östgötatrafiken är med, så vi känner att vi har stöd. Det ska bli bra, men det kan bli lite knöligt innan.