Digitaliseringen fortsätter påverka svenskarnas beteenden. E-handeln och andelen skickade paket ökar kraftigt samtidigt som antalet skickade brev minskat med ungefär hälften sedan millennieskiftet.
Med anledning av det rullar Postnord stegvis ut en leveransmodell i Sverige där paket och expressleveranser fortsatt delas ut varje vardag medan brev, reklam och tidningar levereras varannan vardag. Det här infördes först i Malmö och Skåne, Göteborg och Stockholm.
Nu har det kommit lappar i brevlådorna om att Norrköping är bland de kommuner som berörs i nästa steg, vid månadsskiftet. Andra östgötakommuner som också får den nya modellen är Söderköping, Valdemarsvik och Finspång.
Den nya postutdelningen börjar antingen den 31 januari eller den 1 februari beroende på vilken utdelningsslinga man tillhör. Därefter kommer brevbäraren med posten varannan vardag enligt ett rullande schema, med olika rundor. Det innebär att posten kommer olika dagar olika veckor.
Christian Westerdahl, distributionsområdeschef vid Postnord, med ansvar för ett område från Trosa ner till Valdemarsvik, ett område där Norrköping ingår, redogör för bakgrunden till förändringen.
När volymerna gått ner måste man hitta en långsiktig och hållbar lösning, säger han. För när breven blir färre blir varje försändelse dyrare att hantera. Det är portot som bär brevhanteringen. Varannandagsmodellen bedömer man har minst påverkan på mottagare och avsändare.
– Sedan millennieskiftet har antalet skickade brev minskat med ungefär hälften, och det innebär att brevbäraren åker förbi ett av tre hushåll, eller delar inte ut till ett av tre hushåll. Det finns inte brev till varje hushåll, säger Christian Westerdahl.
– För att kunna fortsätta dela ut post och paket gör vi de här förändringarna. Där har vi valt en modell där paket kommer varje dag, och brev, tidningar och reklam kommer varannan dag.
Christian Westerdahl understryker att paket, varubrev och expressbrev kommer att fortsätta att delas ut varje dag, något kunderna efterfrågar, och att alla brevlådor töms varje dag.
Den nya modellen innebär att det inte behövs lika många brevbärare, däremot växer paketvolymerna, säger Westerdahl.
– Vi kommer inte att ha någon övertalighet, vi kommer inte att säga upp någon, när vi gör den här förändringen nu, utan vi har omställningsprogram och naturlig avgång som vi löst det med.