Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Snart är det badbart i Inre hamnen: "Spännande miljö"

Det är bråda tider i Inre hamnen. Det byggs bassänger, läggs plattor, sandstranden fylls och snart sätts den sista delen av bron över Strömmen på plats. "Vi ligger bra i fas inför invigningen" säger Daniel Hildén, projektledare för allmän plats i Inre hamnen.

Ola Brånäs, projektledare för Inre hamnen och Daniel Hildén, projektledare för allmän plats, vid en av bassängerna som snart är badbara. Det har hamnat mycket skräp i bassängerna eftersom det pågår arbeten på bryggdäcken runt omkring. Det kommer att vara renare sen, säger Ola Brånäs.

Ola Brånäs, projektledare för Inre hamnen och Daniel Hildén, projektledare för allmän plats, vid en av bassängerna som snart är badbara. Det har hamnat mycket skräp i bassängerna eftersom det pågår arbeten på bryggdäcken runt omkring. Det kommer att vara renare sen, säger Ola Brånäs.

Foto: Louise Åsenheim

Norrköping2023-05-17 11:00


Den 6 juli smäller det. Då är det invigning för badbassängerna och de allmänna ytorna som nu växer fram i Inre hamnen. Därmed blir en ny stadsdel tillgänglig för allmänheten.

– Baden ska vara klara nu i maj och den 15 juni ska allt vara klart för besiktning. Sen har vi ett par veckor på oss för små åtgärder om det skulle vara något. Sen är det invigning, säger Daniel Hildén.

Bygget har följt tidsplanen och han känner ingen oro för att något skulle kunna sätta käppar i hjulen nu.

– Nej, vi har avstämningar varje vecka och vi ligger bra i fas, säger han.

Tillsammans med Ola Brånäs, projektledare för hela Inre hamnen-projektet, visar han runt i området där febril aktivitet pågår. Utmed kajkanten ligger nu två flytande badbassänger som håller på att få staket runt sig. Den ena ligger intill bastun som sen kommer att flyttas längre bort mot den nya bron. Båda bassängerna har korgbottnar för att det ska vara säkert att bada i Strömmen. Bassängbottnarna består av ett finmaskigt nät, åtta gånger åtta millimeter stora, som är gjort av en speciell plast.

– Det ska inte finnas något vasst som man kan skada sig på och plasten ska vara halkskyddad. Bassängen är två meter som djupast, sen blir det grundare österut, till 0,9 meter, säger Daniel Hildén.

Den tredje badbassängen ligger längre in i området och har en speciell utformning som ska passa de allra minsta. Den har en sandbotten och vatten kommer att pumpas in i bassägen från Motala ström. Vattnet kommer att rinna över kanten som i en infinity pool.

– Det kommer att vara ett lågt räcke uppepå så att det inte finns någon risk för att någon med simpuffar flyter över kanten.

I anslutning till badet ligger Varvsparken där det nu växter gräs, träd och blommor. Snickare håller som bäst på att bygga spaljéer som också ska fungera som kojor. 

– Parken är mer eller mindre klar. Det återstår att sätta bänkar, papperskorgar och lekutrustning men det blir det sista vi gör innan besiktningen.

Längs kanten på parken och längs med gångstråket utmed kajen kommer ett byggstaket att skilja allmän plats från byggarbetsplatserna. Sex tomter håller på att bebyggas och längst har HSB och Mannerssons kommit, vars hus har kommit upp några våningar. Det är ungefär ett år kvar till inflyttning i dem och det grävs och schaktas och bullrar tidvis ganska mycket.

– Det kommer att låta emellanåt, men det kommer att vara en spännande miljö att se vad som händer runt omkring, säger Daniel Hildén.

– Just nu låter det ganska mycket, men när bostadsbyggandet kommer upp på höjden så blir det inte så mycket buller, säger Ola Brånäs.

Kommer folk verkligen vilja bada så nära en byggarbetsplats?

– Det kanske gör det extra intressant? säger Ola Brånäs.

– Det är ju första gången på väldigt länge som den här delen av Norrköping blir tillgänglig, även då det var hamnverksamhet här var den avstängd. Det här kommer att bli häftigt för Norrköpingsborna.

För att ta sig till Inre hamnen kan man antingen gå från Kanontorget eller ta den nya bron över Motala ström. Hittills har två delar av bron på norra och södra sidan satts dit.

– Mittendelen, den som ska vara öppningsbar, kommer att sättas på plats i veckan, säger Daniel Hildén.

Inre hamnen

Markarbetena i Inre hamnen inleddes 2019. 

Den totala exploateringsbudgeten för båda etapperna är cirka 1 miljard kronor. Kommunen får in lika mycket på att sälja tomter som på att anlägga kanaler, gator, park och kaj mm i området.

Gång- och cykelbron är en ren investering med budgetram på 50 miljoner kronor.

De första inflyttningarna ska ske våren 2024.

När Inre hamnen är klar rymmer stadsdelen cirka 3000 bostäder och hundratals arbetsplatser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!