Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Snacka om att dra timmerstockar . . .

Igår försvann en "hel skog" från Norrköpings hamn!
Så kändes det när den jättestora pråmen, som i flera dagar legat och lastat grantimmer vid Hamnbron, drogs iväg av bogserbåten Tug Mercur, med destination Wismar i Tyskland.

Igår avgick den största lastpråm som gästat Norrköpings inre hamn på flera år. Den var då fullastad med grantimmer, som ska sågas upp och förädlas på ett av Europas största sågverk, som ligger i tyska Wismar.
FOTO: ROBERT SVENSSON

Igår avgick den största lastpråm som gästat Norrköpings inre hamn på flera år. Den var då fullastad med grantimmer, som ska sågas upp och förädlas på ett av Europas största sågverk, som ligger i tyska Wismar. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto:

NORRKÖPING2004-06-04 06:00
- Lasten bestod av 9.000 kubikmeter sågtimmer och det innebär att det var den största lasten av det här slaget från inre hamnen på flera år, säger Tommy Olsson från Norrköpings Hamn och Stuveri AB.
- Normalt brukar vi numera mest har pråmar och båtar som tar uppåt 3.000 kubik timmer, så den här lasten var rekordstor om man jämför med de senaste åren. Och timret har samlats upp från skogarna i framförallt Östergötland och Sörmland.

<B>+ Vad händer med sågtimret, när det anländer till Wismar?</B>
- Där väntar ett av Europas största sågverk på att få ta hand om timret, säger skepparen Arne Larsson på bogserbåten, och sedan förädla det till sågade trävaror.
- Men först väntar nu cirka tre dygns transport ner över Östersjön i cirka sex knops fart. Det går inte fortare, eftersom vi har en last på pråmen som väger uppåt 8.000 ton.
- Även om det ser mycket ut, så handlar den här lasten om ungefär två dagars produktion på det stora sågverket i Wismar. Ungefär hälften av lasten blir då sågat timmer medan spillet blir flis och liknande.

<B>+ Dröjer det några år igen innan du kommer tillbaka med pråmen till Norrköping?</B>
- Det vet man aldrig, men närmast lär det bli en runda till S:t Petersburg och sedan får vi se vad som händer, säger Arne Larsson från rederiet Marie Carrier i Piteå som sköter driften av jättepråmen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!