På en yta stor nog för tre fotbollsplaner kommer det, nästan med all säkerhet, att under augusti öppna upp en tillfällig Returpunkt.
Tomten är totalt 26 000 kvadratmeter stor och ligger vid korsningen Fridhemsvägen/Fiskebyvägen.
Under måndagen togs det första spadtaget inför upprättandet av anläggningen i ena hörnet av tomten samtidigt som arkeologer påbörjade en utgrävning en bit bort.
Redan i mars påbörjade Nodra projektet med den tillfälliga Returpunkten men då satte arkeologiska fynd stopp.
Den här gången är det dock inte troligt att något sådant sker, säger Reidar Magnusson, ansvarig arkeolog vid Stiftelsen för Kulturmiljövård som utför utgrävningen på uppdrag av Länsstyrelsen.
– Möjligtvis om vi skulle hitta ytterligare hällar som de som finns vid Himmelstalund med det är inte troligt, säger han.
Fiskebyområdet tillsammans med hela Pryssgården är en av de största bronsåldersboplatserna i Norden, berättar Reidar Magnusson.
Syftet med utgrävningen som väntas avslutas 15 juli är att kartlägga området ytterligare.
– Vi vet att vi kommer hitta mycket. Slutprodukten av den här utgrävningen är att vi kan se hur de bodde för 2000-3000 år sedan. Till exempel vad man åt och vilka hantverk man använde.
Anders Karlsson är affärsområdeschef för avfallsområdet på Nodra. Han är glad att äntligen kunna sätta igång med bygget av den tillfälliga anläggningen.
– Det känns fantastiskt skönt att komma igång nu så vi kan hålla den här perioden då Returpunkten är stängd så kort som möjligt. Min känsla är att det här inte kommer att märkas av de flesta av våra kunder.
Tanken är nu att infarten och utfarten till anläggningen ska finnas vid Fridhemsvägen.
– På många sätt blir det här en smartare och säkrare anläggning än den på Stohagsgatan. Eftersom tomten är så pass stor kommer du som är kund aldrig behöva möta yrkesmässig trafik.
Vad kommer kostnaden för den tillfälliga anläggningen att landa på?
– Vi återkommer med det så fort vi har fått konfirmerade siffror. Vi utgår just nu från de planer vi hade när det fanns gott om tid. Nu är det bråttom. Men vi tittar på om det finns saker vi kan göra smartare och snabbare.
– Jag kan säga att kostnaden inte kommer att landa på mer än 10 miljoner kronor. Det var det dyraste alternativet vi hade från början, avslutar Anders Karlsson.