- Det kan vara bra med ett förbud. Det är många som tappar uppmärksamheten på trafiken. Jag använder telefonen väldigt mycket under mitt arbete, och jag har alltid handsfree, säger Calle Fincken, servicetekniker.
- Jag är mycket ute på vägarna mellan olika jobb och huvudkontoret ligger i Stockholm. Det blir många samtal med chefen och kunder. Jag skulle förlora hela arbetsdagen om jag var tvungen att stanna varje gång jag ska svara i telefonen, säger Calle.
Många oroade
Många av de trafikanter Folkbladet pratar med tycker att det kan vara en bra idé att skärpa lagstiftningen. Många är oroade över riskerna som följer främst med att skriva sms i trafiken. Magnus Eriksson är yrkeschaufför, han är inte lika positiv till det nya förslaget.
- Vad ska man tycka, egentligen? Visst är det farligt att sms:a när man kör, samtidigt måste jag kolla på datorskärm bredvid mig i lastbilen när jag får nya turer. Jag kan inte stanna varje gång, då skulle jag inte hinna någonstans. Hur mycket behöver man förbjuda och vad begriper folk själva, undrar Magnus.
Hos trafikpolisen i Östergötland råder försiktig optimism. Tommy Andersson vet ännu inte hur den rådande lagtexten kommer ändras, men tycker förslaget låter bra.
- Om det kan få folk att använda handsfree oftare är det klart positivt. Hur man än vänder på det tycker jag att det inte är särskilt genomtänkt att sms:a när man kör bil, säger Tommy Andersson. Han vet inte hur stor del av trafikolyckorna som orsakas av sms bakom ratten.
- Jag har ingen statistik på det, men det händer att man kan koppla en del olyckor till mobilanvändandet, säger Tommy.
- Jag tycker det låter jättebra, säger Maria Karlsson.
- De har ingen kontroll när de sitter och sms:ar och inte när de pratar i telefon heller för den delen, i alla fall utan handsfree, säger Maria.