SMAL - i hopp om förÀndring
TvÄ dagar i veckan sluter en grupp av sex ungdomar upp för att tillsammans med cirkelledaren Ulrika Swartz jobba med frÄgor som rör mÄnga unga idag. Gruppen Àr en av fyra i Sverige som just nu arbetar intensivt med en utstÀllning om skönhets-ideal.
Ronja Faltin har blivit mer kritisk till skönhetsidealen.
Foto: Matilda Söderström
Projekttet kallas SMAL, vilket stÄr för Stop Marketing Anorectic Looks eller Start Marketing All Looks. Projektgruppen hÄller till pÄ studieförbundet Sensus lokaler i Norrköping. Cirkelledaren Ulrika Swartz har alltid hört mycket om Àmnet och diskuterar ofta med sin kompis Bella, som tidigare var cirkelledare för projektet, och som Àr mycket engagerad i Àmnet. Ulrika har lÀst KSM (Kultur/SamhÀll/Mediegestaltning) pÄ universitetet tidigare och tycker att Àmnet passar henne bra, dÄ det finns mycket anknytning till det hon tidigare pluggat. - Det Àr viktigt att stanna upp och fundera pÄ vad man egentligen hÄller pÄ med. Man behöver inte vara 25 och ha det perfekta livet samtidigt som man ska se bra ut. Idealen pÄverkar unga sÄ tidigt, dÀrför behöver det hÀr uppmÀrksammas. Man flyter bara med annars, sÀger Ulrika. Projektet kom till nÀr, Unna Design, Arbetets museum, Sensus och Frances Lukas trÀffades för att göra en utstÀllning om temat det smala skönhetsidealet. De skrev ihop en första projektplan, men den visade sig svÄr att genomföra. - SÄ Niclas frÄn Arbetets museum och jag satt pÄ kulturhuset i Stockholm och pratade och det var dÄ vi började skissa pÄ nuvarande projekt. Sedan la Unna Design och Marie Innab frÄn Sensus till sina ideér och projektet vÀxte fram, berÀttar Frances Lukas. ArbetsgÄng
NÀr Folke besöker gruppen Àr Malvin Karlsson frÄn Unna Design pÄ besök. Han samlar in de idéer som gruppen hittills arbetat fram till utstÀllningen och de diskuterar vilka som Àr genomförbara och hur de ska arbeta vidare. - Det Àr sÄ trÄkigt med stereotyper, allt frÄn könsroller till hur man mÄste vara för att bli framgÄngsrik. Jag tycker det Àr kul att skapa debatt, sÀger Malvin. NÄgra i gruppen ritar skisser för hur olika delar i utstÀllningen ska se ut, medan andra analyserar veckotidningar. De har Àven hunnit med att intervjua nÄgra personer som pÄ olika sÀtt kan beröras av Àmnet, bl.a. en mediemogul, en medieprofessor och en modell. Linnea Johansson, 17 Är berÀttar att hon tycker att Àmnet Àr högaktuellt. - Jag har personliga erfarenheter av Àmnet och tycker det Àr viktigt att vi gör nÄgot. Jag trivs inte i idealet och vÀljer dÀrför att göra nÄgot konkret. Jag vill inte slösa mitt liv pÄ nÄgot sÄ löjligt som mitt utseende. Man kan bara vara den man Àr! Den perfekta kroppen?
- Man kan jaga efter att skapa den "perfekta" kroppen utan att inse att den perfekta kroppen Ă€r den man har, sĂ€ger Frances. - Jag har vuxit upp med smalhetsfixering hos kvinnorna i min familj, sett min bĂ€sta vĂ€n dö av anorexi och sjĂ€lv kĂ€mpat med en Ă€tstörning. - Duger inte kroppen, duger vĂ€l inte jag? Det Ă€r den rĂ€dslan att inte höra till och att inte duga som mĂ€nniska som sĂ€ljs till konsumenten. Du duger inte, men om du köper vĂ„r produkt sĂ„ kommer du Ă„tminstone att försöka duga, sĂ€ger Frances. - Det ser jag som ovĂ€rdigt och det Ă€r dags att mĂ€nniskor, vuxna som barn visas mer respekt och hĂ€nsyn. Vi Ă€r konsumenter men vi Ă€r ocksĂ„ mĂ€nniskor som kan stĂ€lla krav, sĂ€ger Frances Lukas. Projektet kommer att mynna ut i en vandringsutstĂ€llning med start pĂ„ Arbetets museum i Norrköping. Den kommer ocksĂ„ att besöka Ăstersund, Malmö och Stockholm. Vernissagen Ă€ger rum den 7 mars.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!