Slutpratat vid ratten...
...om socialdemokraten Bengt Silverstrand får som han villNORRKÖPINGNu ska Vägverket utreda om det det ska vara tillåtet att prata i mobiltelefon medan man kör bil. - Det är beklagligt att vi hamnat på efterkälken, säger riksdagsman Bengt Silfverstrand (s) som i åratal motionerat om en lagändring. - I Danmark och Norge är det redan förbjudet att använda mobil i bilen om man inte har handsfree.
Att prata i mobiltelefon och köra bil samtidigt är farligt. Hur farligt ska nu Vägverket utreda. Kanske blir det lag om handsfree-utrustning om några år. Sådana lagar finns i Danmark och Norge och många andra länder. FOTO: PRESSENS BILD
Foto:
Men vi vet att risken för trafikolyckor ökar om man pratar i telefon samtidigt som man kör. Eller borde veta i alla fall. Det finns forskningsrapporter ända sedan 60-talet som visar detta. Ändå är inte forskarna nöjda, utan vill veta mer.
- Jag har hört en del märkliga uttalanden från Vägverket. De erkänner att det finns skillnader på om man använder handsfree eller inte. Men ändå vill man fortsätta att utreda, säger Bengt Silfverstrand.
<b>"Undermåligt"</b>
Bengt Silfverstrand har motionerat om trafik och mobiltelefoner många gånger och i många år. Att det inte hänt något förrän nu förklarar han så här:
- Undermålig beredning i trafikutskottet. Jag har sett många rent schablonmässiga skrivelser. Man har inte tagit frågan på tillräckligt allvar helt enkelt.
Riksdagen har nu gett Vägverket uppdraget att utreda säkerhetsproblemen -och möjligheterna. Beslutet kom i december.
- Det är ett fall framåt, menar Silfverstrand.
- Men vi borde ha samma lagstiftning som i Danmark och Norge.
<b>Inte tillräckligt</b>
Den lagstiftningen är enligt tjänstemän på Vägverket inte baserad på tillräcklig faktamässig bakgrund.
- Den bygger på ett svagt underlag, vetenskapligt sett. Det finns inga undersökningar som säger att det är bättre med handsfree-utrustning, säger Christopher Patten på Vägverket i Borlänge.
Det är Patten som ansvarar för utredningen. Sommaren 2003 ska den vara klar. Den ska inte bara handla om mobiltelefoni eller handsfree-utrustning, utan om olika nya typer av bilutrustning som kan distrahera en bilförare.
- Det finns idag navigationsutrustning att köpa på bensinmackar, det finns TV och DVD man kan titta på under färd. Men det är inte att rekommendera, säger Christopher Patten.
Det är inte telefoner eller annan utrustning i sig som är problemet, utan att uppmärksamheten riktas åt annat håll än bilkörningen och trafikmiljön.
<b>Hur farligt är det?</b>
Risken att krocka fördubblas om man pratar i mobiltelefon enligt en finsk undersökning. En äldre amerikansk rapport talar om fyrdubbling. Sådana undersökningar är vanskliga, menar Patten:
- Hur stor risken är beror ju helt på vad det är för ett samtal, om det är din fru eller om det chefen som vill diskutera din framtid på jobbet.
Det är samtalet i sig som är den stora faran, större än t ex risken när man knappar in ett nummer eller hanterar telefonen. Vilket kanske talar för att lagstiftningen borde gå ännu längre än att kräva handsfree. 85 procent av de som har mobiltelefon i bilen använder den också under körning.
- Man måste använda mobilen med förnuft. Vet man att det blir ett längre samtal bör man stanna bilen, säger Christopher Patten.
En studie vid Harvard-universitetet i USA berättar om risken att bli dödad i trafiken om man själv sitter vid ratten. Risken att bli dödad för att man pratar i mobiltelefon är 6,4 på en miljon. Jämför det med risken att bli dödad för att man är inte har bilbälte: 49,3 på en miljon. Alltså nästan åtta gånger större. Eller för att man är berusad: 30,9 på miljonen. Rapporten berättar också att risken att bli dödad av ett flygplan på motorvägen är 0,013 på en miljon...
<b>Stannar alltid</b>
Bengt Silfverstrand har alltid mobiltelefonen avstängd när han kör bil - säger han. Skulle han behöva ringa stannar han vid vägkanten någonstans. Men han tror inte på förbud att prata medan man kör.
- Den enda framkomliga vägen att nå en förbättring är att kräva handsfree-utrustning. Det finns ju yrkeskategorier, typ jourläkare, där det är nödvändigt med telefon i bilen.
Det bör tilläggas att yrkesförarrådet och SEKO:s medlemmar vill ha krav på handsfree-utrustning.
Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, anser att vi ska ha en lag.
- Hur länge vågar man vänta? Vem tar riskerna för att fler människor dödas eller skadas allvarligt, sa Britt-Marie Utterström från NTF vid ett seminarium om trafik och mobiltelefoni förra året.
<B>? Vem svarar på den frågan?</B>
- Man blir väldigt påmind om risken när man blir distraherad under bilkörning. Det är nog därför den här frågan engagerar så många, säger Christopher Patten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!