Slutåkt till S:t Anna för Anders

Anders Johansson brukar ta busslinje 453 till sin pappa i S:t Anna. Nu vill Östgötatrafiken lägga ner den och 28 andra busslinjer.

Snart slutåkt. Anders Johansson brukar ta busslinje 453 till sin pappa som bor i S:t Anna. Nu vill Östgötatrafiken lägga ner den linjen.

Snart slutåkt. Anders Johansson brukar ta busslinje 453 till sin pappa som bor i S:t Anna. Nu vill Östgötatrafiken lägga ner den linjen.

Foto: Olof Ohlsson

NORRKÖPING2015-03-28 07:00

– Det känns snopet. Nu måste min pappa hämta mig med bil i stan eller annars får vi träffas här i fortsättningen. Det säger Anders Johansson när vi träffar honom vid Resecentrum i Norrköping.

Samtidigt har han viss förståelse för att busslinjer läggs ner.

– Ofta är det ganska få som åker vissa linjer och det måste löna sig. Men det känns samtidigt oroväckande att människor utestängs när busslinjer försvinner, konstaterar Anders Johansson.

Östgötatrafiken har på uppdrag av Region Östergötland analyserat 53 busslinjer i länet, som anses vara olönsamma. På de här linjerna täcks mindre än 20 procent av kostnaderna av biljettintäkter. Avtalen med entreprenörerna för dessa busslinjer löper dessutom ut i juni 2016. Ytterligare ett 50-tal olönsamma busslinjer ska granskas i framtiden. Så det kan bli fler bussar som dras in eller får reducerad trafik, enligt Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken.

Bakgrunden är att Region Östergötland har som mål att högst 50 procent av kollektivtrafiken ska finansieras av skattemedel. I dag ligger den siffran på 60 procent, enligt Eva Jylltorp.

Hon betonar att detta ännu är ett förslag. Först i september tar trafik- och samhällsplaneringsnämnden beslut om vilka busslinjer som försvinner eller får reducerad trafik. Dessa linjer kommer att ersättas med anropsstyrd trafik.

– Det känns aldrig bra när man kommer med några försämringar. Men vi måste också fundera över hur mycket en resenär får kosta, säger Göran Gunnarssson (C) ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden.

Nu väntar diskussioner, inte minst i länets 13 kommuner hur de ser på förslaget.

– Det är inte så att vi kommer att spara några pengar på det här men för samma pengar kommer vi att kunna forsla fler människor när vi kan satsa på tätortstrafiken, säger Göran Gunnarsson.

För samtidigt som Östgötatrafiken planerar att lägga ner olönsamma linjer, vill man satsa på tätortstrafiken, främst i Linköping. Även i Norrköping föreslås vissa förändringar. För att förbättra pendlingsmöjligheterna till och från Vrinnevisjukhuset föreslår Östgötatrafiken en ny linje 118 mellan Resecentrum och Vrinnevisjukhuset. Linjen körs från Söder Tull, via Gamla Övägen och direkt till Vrinnevisjukhuset. Linjen skulle starta i juni 2016.

Linjer som Östgötatrafiken vill lägga ner i Östra Östergötland är 418 Finspång - Mo gård, 439 Sandviken- Åby- Bravikens industriområde, 445 Östra Husby- Kuddby- Häradshammar, 453 Söderköping - Hösterum- S:t Anna- Lagnö, 458 Norrköping-Jonstorp och 485 Skärkind-Kimstad-Skärblacka-Vånga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om