"Sluta handla av telefonförsäljare"
Nu är det hårdare tag mot telefonbedrägerier. Konsumentverket ingår i ett internationellt samarbete nu i mars för att förhindra att du blir lurad.
Pekka Lehtinen, konsumentvägledare, tycker att vi ska tacka nej när någon försöker sälja något på telefon. Foto: Robert Svensson/arkiv
Foto:
- Det är för riskabelt. Min erfarenhet är att de flesta av de företag som ringer upp folk är skojare. Det är ett mycket vanligt problem och vi uppmanar alla som drabbas att anmäla det. Att inte handla något är ett bra sätt att hindra dessa företag att bedriva sin verksamhet.
32 länder
Samarbetsprojektet som pågår under mars månad kallas "Fraud prevention month" och innefattar förutom Sverige 32 länder världen över. Sverige deltar för första gången och det via Konsumentverket. Huvudsatsningen är mot bedrägeriliknande försäljningsmetoder över telefon. Pekka Lehtinen tror att samarbetet kommer att utvidgas i snabb takt.
- Vi handlar allt mer på nätet. Även med utländska företag. Det här är en oerhört viktig bit. Vi måste fånga upp de oseriösa företagen genom att varna för dem, även internationellt sett. Problemet är att det är svårt att nå ut med den typen av information. Särskilt till utlandet.
Annars är det mest svenska företag som är oseriösa, enligt Pekka.
- Det kan vara att de ringer och erbjuder dig ett gratisprov av rakblad, hälsokostprodukter eller kalsonger. Då gör de dig till medlem och skickar räkningar på en massa saker som du inte har beställt. Utländska företag har vi inte alls lika stora problem med.
Du behöver inte stå för porto för att skicka tillbaka varor som du inte har beställt. Vill företaget ha varorna får de skicka returporto. När du köper en vara eller en tjänst på nätet eller över telefon har du rätt att ångra dig inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige. Om du ångrar köp som du gjort över telefon behöver du heller inte betala returfrakten.
Om du råkar illa ut bör du anmäla företaget i fråga till Konsumentverket.
Källa: Konsumentverket