Arbetet med att ersätta den gamla järnvägsbron över E4 mellan Åby och Norrköping påbörjades hösten 2019, något som påverkat trafiken på E4, med långa köer, då bara ett körfält i vardera riktning varit öppet.
Just nu har man släppt på trafiken igen i alla körfält – men längre fram i höst kommer broarbetet att medföra trafikstörningar både för biltrafiken och järnvägstrafiken.
– Det som händer just nu är att vi håller på att färdigställa de två enkelspårsbroarna som kommer, så småningom, att trafikeras i stället för den befintliga järnvägsbron för Södra stambanan, säger Youssef Hassib, projektledare vid Trafikverket.
– Enkelspårsbroarna kommer att tas i drift vecka 44, då vi kommer att genomföra den stora inkopplingen av Kardonbanan.
Det kommer att pågå i nio dygn, vilket kommer att påverka järnvägstrafiken under den tiden. Under några dygn stängs järnvägstrafiken på sträckan på Södra stambanan av helt, för att sedan ersättas av enkelspårstrafik. Mellan Norrköping och Nyköping och Norrköping och Katrineholm kommer det att erbjudas ersättningstrafik.
Kardonbanan är en ny godsjärnväg som ska ansluta hamnen på Händelö med stambanan. Kardonbanan öppnas för kommersiell trafik från den 1 februari 2021.
När det gäller biltrafiken kommer den inte att påverkas förrän framme i november och fram till årsskiftet, vecka 46 till 53, då det återigen bara blir ett öppet körfält i vardera riktning, då rivningsarbetet inleds. Den gamla järnvägsbron rivs under helgen vecka 46. Då blir det totalstopp på E4, från Strömsfors ner till Åby, mellan den 13 november och tidig morgon den 16 november.
Trafiken leds under den helgen från Nyköping via Björkvik och Katrineholm ner till Norrköping.
De nya broarna ligger på vardera sida av den gamla bron och måste kunna trafikeras innan den gamla rivs för att undvika ett längre uppehåll i tågtrafiken. De tas alltså i drift två veckor innan den gamla bron rivs. Att ha två broar underlättar också när man framöver ska utföra underhåll på den ena.
De nya järnvägsbroarna har gjutits på plats.
– Vi har byggt broarna under sommaren och tidig höst, och nu kommer vi att genomföra järnvägsarbeten, alltså spårläggning, byggnation av kontaktledning, elarbeten och signalarbeten, på broarna, för att de ska vara helt färdiga till vecka 44, säger Youssef Hassib.