Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Slipper skattehöjning

NORRKÖPING
Agroetanol berörs inte av den skattehöjning som vid årsskiftet drabbar vissa former av etanol.
Höjningen eller mer korrekt uttryckt borttagandet av skattenedsättning gäller E 85 till bilar och etanol till bussar.

Norrköping2001-10-20 00:00
Agroetanol har enligt tidigare riksdagsbeslut skattebefrielse till och med år 2003.
- Vi har sedan fått vissa löften om förlängning under två gånger tre perioder, säger Agroetanols vd Kenneth Werling.
I E 85 blandas 15 procent bensin i bränslet etanol för att underlätta kallstarter.
När leverantören av E 85 och etanol till bussar måste betala mer i skatt efter nyår kan det innebära högre etanolpris i konsumentledet för etanoldrivna bilar. Större delen av E 85 och bussetanol importeras. Agroetanol tillverkar inte etanol för etanoldrivna bilar och bussar. Etanolen från Agroetanol blandas till fem procent i bensindrivna bilar i vissa delar av Sverige.

<b>Etanolbilar</b>
I Norrköping finns i dag sju etanoldrivna bilar. Alla är Ford Taurus, den enda etanoldrivna personbil som hittills finns i Sverige.
Etanolbilarna leasas, i Norrköping är det SMHI, Luftfartsverket, kommunen, parkeringsbolag och ett par privata företag som hyr.
Ännu en etanoldriven bil Ford Focus FFV kommer nu. Denna kommer att säljas och kan köpas även av privatpersoner. Tillverkningen av den nya bilen är ett projekt stött av Nutek. Bilarna är förhandsbeställda. Med 3000 bilar beställda startade Ford tillverkningen.
Projektet gick ut med förfrågan till 60 biltillverkare. Endast Ford var intresserad. Intresset för den nya Ford Focus är stort och det ser ut som om 4 000 bilar kan komma ut på den svenska marknaden under 2002.
Etanolpump finns i Norrköping vid OKQ8 i Klockaretorpet.
Ett problem med etanolbilarna är annars svårigheten att få bränsle. Ford Focus går på både bensin och etanol.
Bilen tillverkas i etanolversionen i två modeller, sedan och herrgårdsvagn.

<b>Bussar</b>
Bussar kör på rent etanol med en tillsats av tändförbättrare. I Sverige finns omkring 400 etanoldrivna bussar, mer än hälften eller 250 går i Stockholms innerstad.
I innerstadstrafiken i Norrköping går elva etanolbussar. Östgötatrafiken bestämmer på vilka linjer etanolbussarna får användas. Om de används på andra sträckor än de fastställda får Busslink betala vite till Östgötatrafiken, så företaget är noga med att hålla sig till rätt linjer.

<b>Produktion</b>
Agroetanol producerar 50000 kubikmeter etanol per år från spannmål. Etanolen från Norrköping blandas in i bensin. När du tankar bensin i Östergötland, Sörmland och södra delen av Stockholm får du fem procent inblandning etanol tillverkad i fabriken i Händelö.
Vid MoDos sulfitfabrik framställs etanol som en restprodukt ur trä. 12000 ton etanol kommer fram på detta sätt.
Etanol är en mångsidig alkohol. Till vin- och spritdrycker är den framställd sedan urminnes tid. Etanol används i många kemiska och tekniska produkter. Allt mer börjar den användas till drivmedel. Miljövinsten är lägre klimatpåverkan.
Brasilien har flest etanoldrivna bilar. I Brasilien finns omkring fyra miljoner etanoldrivna bilar. Etanolen framställs ur sockerrör.
I USA och Australien ökar etanolanvändningen till bilar kraftigt. Här används den främst som inblandning i bensin, på samma vis som etanolen från Agroetanol.Inom EU regleras beskattningen av fordonsbränslen av det så kallade mineraloljedirektivet.
Direktivet anger att det ska finnas vissa miniskattenivåer för samtliga fordonsbränslen, såväl fossila som förnyelsebara drivmedel. Direktivet ger medlemsländerna möjlighet att ge skattelättnader till pilotprojekt som utvecklar mer miljövänliga bränslen.
Regeringen har beviljat skattelättnader till omkring 20 företag. För Agroetanol innebär nu gällande beslut att energiskatt och koldioxidskatt inte ska tas ut för ren etanol och etanol som ingår i bränsleblandning med mineralprodukter från 1999 till 2003.
För att alkoholen ska slå igenom som motorbränsle måste den vara billig. Charlotte Tengborg, doktorand vid Lunds tekniska högskola, har forskat om etanol.
Hon skriver att man i den vetenskapliga litteraturen räknar med priser från 1,50 till 6 kronor per liter. De stora variationerna beror på att det inte finns någon kommersiell anläggning för tillverkning och att beräkningarna därför bygger på antaganden. Skatten tillkommer på de priser forskarna beräknat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om