Skyways kontrar

Priskrig?
Är det vad som väntar flygtrafiken mellan Norrköping och Köpenhamn i höst, när Skyways får konkurrens av Swedjet?
- Nja, det vet jag inte, utan vi avvaktar och ser vad som händer med det här nya bolagets planer, säger inrikeschefen Lars Ingman på Skyways. Och vi är beredda att själva öka antalet turer mellan Köpenhamn och Norrköping, om behovet ökar på passagerarmarknaden.

Skyways tänker inte förändra sin trafik på Köpenhamn förrän man ser hur det går får Swedjets satsning. Då kan det bli aktuellt med fler turer - kanske.
FOTO: SCANPIX

Skyways tänker inte förändra sin trafik på Köpenhamn förrän man ser hur det går får Swedjets satsning. Då kan det bli aktuellt med fler turer - kanske. FOTO: SCANPIX

Foto:

NORRKÖPING2004-05-22 06:00
- Vi har absolut inget emot konkurrens, men än verkar det här nya bolaget inte ens ha några plan klara, så tills vidare kör vi på som vanligt mellan Norrköping och Köpenhamn.
- Faktum är dock att antalet passagerare på den här trafiken ökar sakta men säkert och skulle marknaden fortsätta att växa, är vi beredda att återigen gå upp till fem rundturer per dag mot de fyra vi har för närvarande.

<B>+ Kan passagerarunderlaget rent av räcka för två konkurrerande flygbolag med totalt 10 rundturer per dag på den här linjen?</B>
- Nej, det skulle inte gå att få det lönsamt i dagens läge. Det fanns ju skäl till att SAS lade ner trafiken i november 2002 och det skälet var att man ansåg trafiken olönsam och att man dessutom påverkades av trafiken från Skavsta.

<B+ Vad säger du om den garanti som Norrköpings kommun gett Swedjet, att flygplatsen ska finnas kvar i minst fem år till?</B>
- Det tycker jag låter märkligt, säger Lars Ingman. Jag menar att vi i Skyways har aldrig någonsin ställt några krav på en garanti från en kommun för att öppna en flyglinje. Vi har flugit där det funnits en flygplats och där vi ansett att det är lönsamt. Om en flygplats vi trafikerar läggs ner, så omdisponerar vi bara planen till någon annan destination, svårare är det inte.
- Egentligen skulle man kunna vända på Norrköpings kommuns garanti och kräva att flygbolaget också garanterar att de kommer att flyga den aktuella sträckan under de fem kommande åren, men en sån motgaranti skulle i alla fall vi i Skyways aldrig kunna ge...

<B>+ Den blivande konkurrenten Swedjet tänker ju trafikera med jetplan som är snabbare än Skyways propellerplan och tid är som bekant pengar?</B>
- Ja, visst kan det vara trevligt att flyga jet, men tidsvinsten på en så här kort sträcka blir bara några minuter, så det är inga stora tidsvinster vi talar om, utan det är ju först när det blir längre sträckor, som det märks rejält på tidsvinsten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om