Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Skyways ger inte upp Kungsängen frivilligt

Skyways kommer inte att ge upp Kungsängen frivilligt.
Trots eventuell konkurrens från Swedjet.
- Hittills har vi aldrig gett upp en flyglinje på grund av en konkurrent. Vår policy är att konkurrera tills vi vinner, säger Skyways VD Jan Palmér till Folkbladet.

NORRKÖPING2004-05-26 06:00
Kampen om Kungsängen är på väg att utvecklas till en riktig såpa med etablerade Skyways, som varit ensam herre på täppan sedan SAS la ned hösten 2002, på ena sidan och uppstickaren Swedjet, som vill vara med och slåss om passagerarturerna till Köpenhamn sedan man fått klartecken från Norrköpings Kommun om att flygplatsen ska finans kvar i åtminstone fem år till, på den andra.
Det draget gillas inte av Skyways-ledningen, som via inrikeschefen Lars Ingman redan förra veckan i Folkbladet var frågande till kommunens agerande. Häromdagen hotade till och med VD:n Jan Palmér med att dra sig ur kampen om Norrköping eftersom kommunen numer gynnar en konkurrent.
I går lät det annorlunda.
- Att möta konkurrens är för oss givet. Men det måste ske på lika villkor. Just nu känns det inte som om alla bolag får samma chans.
Han är mycket kritisk till kommunens agerande.
Och Swedjets också, för den delen.
- Vi har hela tiden hoppats kunna bygga upp en lokal relation med Norrköpings Kommun och näringslivet, vi vill ju känna oss som en samarbetspartner på orten där vi flyger. Vi är rädda om våra kunder, vi borde mötas med samma respekt. Nu har vi fått höra av andra och läsa i tidningar om vad som är på gång. Kommunen kunde hört av sig till oss.
- Vad beträffar Swedjet tycker jag det är konstigt att de kräver en garanti om en öppen flygplats för att kunna låna pengar. Det är ett förfarande jag aldrig hört talas om tidigare.
- De enda som kan jubla över beslutet är Luftfartsverket som får ett perfekt förhandlingsläge om man bestämmer sig för att lämna Norrköping...
Jan Palmér tror också att kommunen överskattat passagerarflödet från Kungsängen. Han kallar till och med de styrande för drömmare.

Olika verkligheter
- Vi lever inte i samma verklighet om de räknar med att antalet passagerare kan komma tillbaka till 110.000 per år. Men redan när lågkonjunkturen kom fick vi skulden för de minskade volymerna. De glömmer bort Skavsta och omläggningen av avgångstiderna.
En sak är Skyways VD övertygad om:
- Det finns inte plats för två bolag på samma linje från Norrköping. Risken finns att båda blir olönsamma och att flygplatsen helt plötsligt står utan någon passagerartrafik alls.
För så vitt han vet har inte Swedjet givit samma femårsgaranti som kommunen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om