Skylt visar vägen till stan
Nu ska man inte längre kunna åka förbi Norrköping ute på E4:an och säga att man ingenting visste. Alla som jobbar med att sälja stan har nämligen gaddat ihop sig och nu sitter två jättestora bilder vid infarterna och hälsar välkommen. Två än så länge, nästa år kommer tre till.
- Vi har funderat över viktiga ord för Norrköping, vad som är stans själ och försökt förmedla det i bild, säger Tomas Sjölander som arbetar för att marknadsföra stan. Orden är stolt, vacker, folklig, storstadskänsla, omvandling, läget, mångfald. Det vill vi ge en glimt av och skapa nyfikenhet.
Vad många vet är att det är lätt att missa avfarten till Norrköping. Längs E4 passerar 30 000 fordon per dag och det gör 11 miljoner per år. Fler av dom borde svänga av och upptäcka allt fint som finns här. Tycker åtminstone politiker och näringsidkare.
Just nu är det sommarbilder som kommer upp, de ska bytas med årstiderna. Nätvinyl är materialet och det har bland annat fördelen att vinden går igenom - bilden är 10x7 meter och skulle annars kunna segla iväg.
Här talas det om varumärke och om kärnvärden. Sådant kan man sälja. För några hundra tusen och med åren mindre, har man skaffat sig det som förr hette reklamplats. Man ser stadssilhuetten, rådhustornet, vattnet, en flicka med hund. Bilden är lite mörk och skuggorna hårda. Men visst ser man att det är vår stad och visst känns det bra om någon mer passerande trafikant skulle bli nyfiken och våga sig in.
Samverkar i det här gör ett nybildat marknadsråd i kommunen som består av Marknadsföringsbolaget, informationskontoret och Destination Norrköping.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!