Det var i mitten på förra veckan som Kustbevakningen i samverkan med Tullverket och Länsstyrelsen i Östergötland gjorde en slumpmässig rutinkontroll av fartygen i hamnen i Norrköping.
– I en container hittade vi tre avställda bilar med körförbud, berättar Pontus Sandberg, operativ ledare på Kustbevakningen Nordost.
Fartyget var på väg till Afrika.
– Det är ingen export av lyxbilar utan det handlar snarare om bilar som skulle ha skrotats om de hade stannat i Sverige, fortsätter Pontus Sandberg.
Men det är ändå olagligt att exportera avställda bilar på det här sättet.
– För att få göra det måste man ha en exportdeklaration till tullverket. Dessutom måste bilen avregistreras hos Transportstyrelsen vilket inte heller hade gjorts i de här fallen.
Att skrotbilar fraktas från Sverige till Afrika är inget nytt. Det stöter svenska myndigheter på med jämna mellanrum.
– Det är ganska vanligt, säger Pontus Sandberg och berättar att det är just sådant de letar efter vid de slumpmässiga rutinkontrollerna i svenska hamnar.
SVT:s Uppdrag granskning berättade för ett par år sedan om att tusentals bilar skeppas varje år ut från Sverige till framförallt Västafrika. Det handlar om svarta bilaffärer som omsätter flera hundra miljoner kronor.
Kustbevakningen kunde i det aktuella fallet även konstatera att säkringen på lasten var mycket bristfällig och det var stor fara för sjösäkerheten. Bilarna var inte fästa i något. Två bilar hängde i öglorna i taket på containern.
– Vid dåligt väder eller storm hade bilarna kunnat lossna och skulle kunna ha orsakat skada dels i containern och i värsta fall även i hela fartygets stabilitet, säger Pontus Sandberg.
Vad som händer nu är Pontus Sandberg osäker på. Det är tullverket som kommer utreda de här brotten.
– I det här fallet är det exportören som nu misstänks för brott, dels för den bristfälliga lastsäkerheten, dels för otillåten export, säger Pontus Sandberg.