Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Skrotbilar pÄ vÀg till Afrika tagna i hamnen

Tre bilar med körförbud hittades i en container i Norrköpings hamn. De skulle exporteras till Afrika men svenska myndigheter satte denna gÄng stopp för den olagliga billeveransen.

Olaglig export. Tre bilar som skulle fraktas till Afrika hittades i förra veckan i en container i Norrköpings hamn.

Olaglig export. Tre bilar som skulle fraktas till Afrika hittades i förra veckan i en container i Norrköpings hamn.

Foto: Kustbevakningen

NORRKÖPING2014-11-04 23:32

Det var i mitten pĂ„ förra veckan som Kustbevakningen i samverkan med Tullverket och LĂ€nsstyrelsen i Östergötland gjorde en slumpmĂ€ssig rutinkontroll av fartygen i hamnen i Norrköping.

– I en container hittade vi tre avstĂ€llda bilar med körförbud, berĂ€ttar Pontus Sandberg, operativ ledare pĂ„ Kustbevakningen Nordost.

Fartyget var pÄ vÀg till Afrika.

– Det Ă€r ingen export av lyxbilar utan det handlar snarare om bilar som skulle ha skrotats om de hade stannat i Sverige, fortsĂ€tter Pontus Sandberg.

Men det Àr ÀndÄ olagligt att exportera avstÀllda bilar pÄ det hÀr sÀttet.

– För att fĂ„ göra det mĂ„ste man ha en exportdeklaration till tullverket. Dessutom mĂ„ste bilen avregistreras hos Transportstyrelsen vilket inte heller hade gjorts i de hĂ€r fallen.

Att skrotbilar fraktas frÄn Sverige till Afrika Àr inget nytt. Det stöter svenska myndigheter pÄ med jÀmna mellanrum.

– Det Ă€r ganska vanligt, sĂ€ger Pontus Sandberg och berĂ€ttar att det Ă€r just sĂ„dant de letar efter vid de slumpmĂ€ssiga rutinkontrollerna i svenska hamnar.

SVT:s Uppdrag granskning berÀttade för ett par Är sedan om att tusentals bilar skeppas varje Är ut frÄn Sverige till framförallt VÀstafrika. Det handlar om svarta bilaffÀrer som omsÀtter flera hundra miljoner kronor.

Kustbevakningen kunde i det aktuella fallet Àven konstatera att sÀkringen pÄ lasten var mycket bristfÀllig och det var stor fara för sjösÀkerheten. Bilarna var inte fÀsta i nÄgot. TvÄ bilar hÀngde i öglorna i taket pÄ containern.

– Vid dĂ„ligt vĂ€der eller storm hade bilarna kunnat lossna och skulle kunna ha orsakat skada dels i containern och i vĂ€rsta fall Ă€ven i hela fartygets stabilitet, sĂ€ger Pontus Sandberg.

Vad som hÀnder nu Àr Pontus Sandberg osÀker pÄ. Det Àr tullverket som kommer utreda de hÀr brotten.

– I det hĂ€r fallet Ă€r det exportören som nu misstĂ€nks för brott, dels för den bristfĂ€lliga lastsĂ€kerheten, dels för otillĂ„ten export, sĂ€ger Pontus Sandberg.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om