I Östergötland finns i dag 36 callcenters med totalt 774 personer anställda. Mer än var tredje av dessa är mellan 16 och 24 år. Det framtagna förslaget innebär att de muntliga avtalen ska ersättas av skriftliga.
– Hos de företag som använder det här tillvägagångssättet idag är det 30 till 70 procent bortfall. Kunden tänker att man läser igenom avtalet senare och lägger ifrån sig pappren, säger Tina Wahlrot.
Förslaget medför även stora administrativa kostnader för företagen.
– Telefonförsäljning är en billig och effektiv försäljningsform. Administrationskostnaderna i kombination med att färre bekräftar sina avtal kommer göra att telefonförsäljning blir väldigt dyrt. Det kommer påverka arbetsmarknaden dramatiskt.
Wahlrot anser att det muntliga avtalet är säkrare än ett skriftligt.
– Oseriösa säljare använder idag skriftliga avtal och skriver in andra saker som inte nämnts i samtalet. I ett inspelat samtal kan du inte ljuga om inspelningen sedan finns tillgänglig för kunden, säger Wahlrot.
– Idag är det tio bolag som står för nästan hälften av alla anmälningar. Det är bättre om Konsumentverket får resurser att bedriva en aktiv tillsyn mot de företag som inte sköter sig. Det är helt fel att tio bolag ska få förstöra för tusentals bolag som faktiskt sköter sig, säger Tina Wahlrot.