Helsidesreklamen publicerades i ett magasin i Norrköping förra veckan. Och reaktionerna lät inte vänta på sig i olika sociala medier. "En form av hederskultur" skriver någon. "Det annonsen ytterligare säger är att om din dotter (kvinnor) är oskuld är det bra" skriver en annan.
Egen reklam
Hur tänkte ni egentligen? Hade ni räknat med den här reaktionen?
– Vi hade ju köpt en reklamplats med tanke att synas. Men sen hade vi inte räknat med att det skulle spridas på det här sättet, säger Fedja Porobic, marknadschef på den internetbaserade taxiväxeln som har anslutna chaufförer i Norrköping, Stockholm, Göteborg och Malmö.
Han berättar att annonsen är gjord "inhouse" på företaget, det vill säga att ingen reklambyrå anlitats.
– Vi har en egen designer och copy.
"Inte garantera något"
Annonsen kan tolkas som att det är osäkert att åka med andra taxibolag, medan det är helt ofarligt att åka med det aktuella bolaget.
Hur kan ni garantera det?
– Vi garanterar ingenting. Annonsen syftar på svarttaxi. Om du som ung person, som inte har så mycket pengar väljer svarttaxi, så är det billigare men samtidigt jävligt osäkert. Det är det vi vill lyfta med annonsen: att vi är lika billiga men också säkrare. Vi kontrollerar våra chaufförer regelbundet. Men det finns ju inte garantier, säger Fedja Porobic.
Tolv anmälningar
Annonsen har bara publicerats i magasinet i Norrköping, som nu stoppat annonsen. På måndagen hade Reklamombudsmannen fått in tolv anmälningar mot den.
Läs mer i tisdagstidningen, som även finns som e-tidning här på webben.