Det säger Lars Bergh, förundersökningsledare vid trafikpolisen i Norrköping till Folkbladet två veckor efter händelsen.
Det var på morgonen den 7 april som en väktare på Bravikens pappersbruk ringde polisen. Detta efter att en rysk lastbilsförare i 50-årsåldern, som bor i Estland, vägrats släppa in på industriområdet. Han blåste rött, det vill säga positivt, vid den rutinmässiga inpasseringskontrollen med alkometer.
Väktaren, som försökte hindra honom från att köra därifrån, knuffades omkull och den fulle föraren körde därifrån.
Väktaren följde efter lastbilen tills den parkerade på Lageruddsvägen i Åby. När polisen kom vägrade han kliva ur lastbilen.
– Varken rop, dunkningar i plåten eller signalering med blåljus/siren gav resultat. Han hade dragit ner rullgardinerna och satt i hytten och tryckte, säger Thomas Agnevik, presstalesman vid polisen i Östergötland.
Läs mer: Full förare vägrade kliva ur lastbilen.
Först när en tillkallad bärgare började bearbeta en av dörrarna till lastbilshytten gav mannen upp och kom ut till de väntande poliserna.
Han misstänktes för rattfylla och för att ha knuffat omkull väktaren.
– Det här ärendet är knöligt eftersom han hann lämna Braviken innan vi fick tag i honom, säger Lars Bergh.
Det går alltså inte att bevisa när han druckit sig full.
– Även om han inte påstått att han drack i hytten efter körningen så kommer en advokat att råda honom till att säga det i rätten.
Två veckor efter händelsen är provsvaren ännu inte klara. Men det spelar ändå ingen roll hur hög promillehalten var, enligt polisen.
– Han släpptes dessutom efter förhöret varför vi aldrig kommer få se skymten av honom igen, säger Lars Bergh.
Väktaren vid Braviken ville inte göra någon polisanmälan om misshandel. Däremot upptäckte polisen att lastbilens färdskrivare var manipulerad.
– Vi tog hand om den manipulerade utrustningen och det är ungefär vad vi har på mannen, säger Lars Bergh.
Han har ännu inte lagt ner ärendet men det är bara en tidsfråga.
– Vi har inte en chans att fälla honom eftersom han var utan uppsikt efter att han blåste rött på Braviken, säger Lars Bergh och tillägger:
– Det är skrämmande många lastbilsförare som kör fulla. Vi får åka ut till Bravikens pappersbruk, efter påringning av deras vakt, åtminstone en gång i månaden. En stor eloge till Braviken som har den här kontrollen och nolltoleransen.