Det är nu fyra år sedan Stadium startade insamlingskampanjen tillsammans med hjälporganisationen Human Bridge. Kampanjen går ut på att kunder lämnar in sina begagnade sportprodukter, som sedan skänks till människor runt om i världen. Alla produkter går att lämna in, men olika fokus sätts med tanke på exempelvis årstid. I höstas handlade det om värmande jackor, nu om skor.
– Vi på Stadium vill med re:activate bidra till en mer hållbar, jämlik och aktiv värld. Det finns ett behov av skor och kläder till människor på flykt runt om i världen, och kan vi och våra kunder bidra till ett bättre liv för några av dessa människor är det värt mycket, säger Gustaf Öhrn som är vd på Stadium.
Under åren har tiotusentals skor och jackor lämnats in och fått ett nytt liv. De skor som nu samlas in går främst att gå till behövande i östra Ukraina, samt till flyktingar i norra Irak. De kunder som lämnar in sina skor under kampanjperioden som pågår till den 22 april, får dessutom 200 kronor i rabatt på ett par nya joggingskor. Human Bridge välkomnar samarbetet med Stadium.
– Genom att ta tillvara på det vi har sparar vi på jordens resurser och förlänger livslängden på redan producerade artiklar. Här i västvärlden finns en tendens att kasta se det vi inte längre vill ha eller har någon användning för, trots att det är i dugligt skick, medan det i andra länder finns de som inte har något alls, säger Robert Bergman, verksamhetsledare på Human Bridge.
Jörgen Kratz är butikschef på Stadium City och han ser ett intresse bland kunderna för kampanjen.
– Jackorna blev en jättestor succé! Där fick man 500 kronor i rabatt om man lämnade in sin gamla jacka och sedan köpte en ny för minst 999, säger han och fortsätter:
– Men det är inte alla som tar emot rabatten, vissa väljer att bara lämna in sina jackor eller skor, och då har ju verkligen ett budskap gått fram.