Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Skolskjutsarna var för bra

Kommunen sparar två miljoner kronor per år på skolskjutsarna på Vikbolandet.
- Men det handlar inte om pengar - det är en rättvisefråga, menar Maud Ohlén (s), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Norrköping2006-10-19 06:00
Barnen på Vikbolandet som åker skolbuss har haft det för bra. Det är därför skolskjutsarna försämrats det här läsåret.
- På Vikbolandet har man inte följt de riktlinjer som finns, säger Maud Ohlén.
Även Leif Lindberg, tf teknisk chef medger att de boende på Vikbolandet har haft högre servicenivå än invånarna i till exempel Vånga och Krokek.
- Inte konstigt att de reagerar nu. Det är väl ingen som gillar försämringar, säger Leif Lindberg.

Lika för alla
Hur mycket pengar kommunen sparar på de förändringar som gjorts på skolskjutsområdet kan hon inte svara på.
- Det handlar inte om pengar. Grunden i det här är att samma regler ska gälla för alla barn oavsett vart man bor.
Ekonomen Berit Kato, på kollektivtrafikenheten har sedan skolstarten räknat på hur mycket skolskjutsarna på Vikbolandet kommer att kosta. Och i går blev den preliminära uträkningen klar. Det blir två miljoner kronor billigare i år jämfört med förra året.

Fem mljoner
- Skolskjutsarna beräknas kosta fem miljoner kronor det här läsåret, jämfört med förra läsåret då notan slutade på sju miljoner kronor, säger Berit Kato.
Trots att skolskjutsförändringarna inte görs i besparingssyfte så kommer man inte undan det ekonomiska.
- Hade kommunen dubbelt så mycket pengar så skulle vi ju till exempel kunna sänka avståndsreglerna så att barnen inte behövde gå så långt, säger Leif Lindberg.

Föräldrars ansvar
Vad säger ni om NTF:s mätning?
- NTF är en intresseorganisation som inte behöver ta hänsyn till ekonomi eller något. Vi kan inte fatta beslut utifrån detta, säger Maud Ohlén.
Istället hänvisar Ohlén bland annat till de lagar och regler som finns. I skollagen står bland annat att det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen kommer till uppsamlingsplatsen, där bussen hämtar.
- Det här har vi dock inte skrivit fast oss i, fortsätter Ohlén.

Inga bönder
Enligt skollagen är det kommunen som har det yttersta ansvaret för skolskjutsen. Men även föräldrarna har ett ansvar att se till att deras barn kommer till uppsamlingsplatsen där bussen hämtar.
- Vi är inga bönder och vi har ingen gård och kan inte följa våra barn till skolbussen.
Det säger Sofie Ljungberg, en av de protesterande föräldrarna på Vikbolandet.
Ljungberg tycker att dessa regler är alldeles för gamla eftersom de flesta föräldrar på Vikbolandet jobbar i stan.
- Nu ska man istället sitta i stan och vara nervös och hoppas att barnen kommer på bussen.

Tydligare regler
De riktlinjer om skolskjutsar, som funnits länge ska nu bli lättare att förstå.
I går beslutade kollektivtrafiknämnden att reglerna ska bli tydligare. Nämnden har gett tjänstemän i uppdrag att skriva dessa.
- Vi har inte varit tydliga med vilka riktlinjer som finns, säger Maud Ohlén.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om