Skolklass bygger framtidens stad

På Rudolf Steinerskolan i Norrköping deltar en niondeklass i tävlingen Future city. Just nu arbetar eleverna med att bygga en modell av sin framtidsstad.

Samarbete. Alice Granquist, Hedda Celander, Mattis Cidh och Jimmy Andersson arbetar med skyskrapornas belysning. Läraren Mikael Arvehell kommer med tips.

Samarbete. Alice Granquist, Hedda Celander, Mattis Cidh och Jimmy Andersson arbetar med skyskrapornas belysning. Läraren Mikael Arvehell kommer med tips.

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2015-02-12 10:00

Klassföreståndaren Mikael Arvehell förklarar att man har delat upp klassen i fyra delar för att få bättre flyt i modellbyggandet.

– Sedan väljer vi ut en modell som vi skickar in till tävlingen, säger han.

Eleverna fick välja mellan landsbygd, förort och storstad.

Alice Granquist, Hedda Celander, Mattis Cidh och Jimmy Andersson valde att bygga en modell av en storstad.

– Det kommer att bli mer storstäder i framtiden och eftersom man bygger så kommer mer och mer landsbygd att försvinna, därför valde vi att bygga en storstadsmodell, säger Hedda Celander.

I modellen ingår bland annat fyra skyskrapor och en park i mitten. Skalan är 1:1000. Eleverna tänker en hel del på miljön i sitt arbete. Exempelvis är alla bilar eldrivna för att minska utsläppen. Dessutom har de skapat ett sopsystem där soporna sugs iväg, så att ingen sopbil behöver komma och hämta dom.

I tävlingsmomentet finns också ett krav på att minst en del i modellen måste vara rörlig. I den delen jobbar storstadsbyggarna med att bygga en upphöjd tunnelbana mellan skyskraporna. Den ska drivas genom magnetism berättar Mattis Cidh samtidigt som han håller på att kontruera själva tågbanan av koppartråd.

– Det är än så länge ett experiment, vi får se om det fungerar.

Rebecca Sjögren, Clara Kyrklund och Vincent Grönquist bygger en förort.

– Vi ville ha vindkraftverk och det kan man ju inte ha inne i stan, säger Rebecca Sjögren. Hon tycker det är kul att bygga, men säger att det kanske inte alltid är lika kul att räkna ut.

Gruppen är just i färd med bygget av ett köpcenter och en bro med gräs på som ska leda till ett bibliotek.

Vincent Grönquist som håller på att göra en parkbänk berättar att de ska ha gräs på alla sina tak. På husfasaderna sitter solpaneler i form av blåa plattor.

Uppsatserna har eleverna redan skrivit och efter sportlovet är det dags att börja med Minecraft. Mikael Arvehell berättar att såväl modellerna som Minecraftbygget ska spelas in på film och sedan är det filmerna som skickas in som tävlingsbidrag. Det gör att det blir ytterligare ett moment.

– Jag tycker det är ett bra projekt eftersom det ingår så många olika delar, säger Mikael Arvehell.

Den 22 april presenteras vilka skolor som nominerats till finalen på Tekniska museet i Stockholm den 20 maj.

– Vi behöver en parkbänk till, säger Rebecca när Vincent är klar med den första.

011-200 463

Future city

Tävlingen är uppdelad i Minecraft, uppsats och modell. I Minecraft är temat smarta offentliga platser i framtiden. Uppsatsen ska beskriva hur människor kommer att ta sig fram och resa i framtiden och modell handlar om att bygga sin framtidsstad. I årets tävling deltar 36 skolor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om