Skolkande elever behöver en vuxen att vända sig till
När saker och ting ordnat upp sig för storskolkande elever - då finns det i alla fallen ett visst gemensamt drag.Nämligen någon enskild vuxen, som familjen haft förtroende för.Just någon vuxen att vända sig till, det är vad skolkande barn alltsomoftast saknar.
De har intervjuat familjer, där barn hade onormalt stor frånvaro oktober i fjol. I 30 av de 40 fallen har intervjuer gjorts, i några av fallen dock bara med föräldrar. Det nämns att romska elever är "överrepresenterade".
Det summeras, att för majoriteten av de här eleverna har "skolkollapsen" påbörjats under mellanstadietiden. Under just den tiden kan barn med dåligt föräldrastöd ganska snabbt falla genom skyddsnäten.
Svikna barn
Bakom flera av fallen konstateras svaga, otydliga föräldraskap. Anmärkningsvärt många har en pappa, som är frånvarande men som likväl påverkar barnets psykiska hälsa. Många har ingen vuxen, som de känner att de kan vända sig till. En tredjedel av barnen betecknas som svikna - av föräldrarna, och/eller av övriga vuxenvärlden.
I de fall där problemen ordnat upp sig har det alltid funnits någon enskild vuxen, som familjen känt förtroende för. Det må sedan vara en lärare, en elevassistent - eller, faktiskt, snart sagt vem som helst! Det verkar hänga mer på personen än på funktionen.
Åtgärdsprogram för de skolkande barnen finns inte alltid. Och i den mån något sådant finns har föräldrarna ofta känslan av att inte vara delaktiga i dem.
Långt från skolan
Som ett stort problem anges att pedagogerna själva ofta bor i bostadsområden långt ifrån skolan de arbetar i. Även om de träffar barnet i skolan vet de inte alls, hur det dagliga livet i familjen kan gestalta sig.
I många av intervjuerna har föräldrar och elever sagt att "det var längesen han/hon kunde hänga med i undervisningen". Detta är något som utredarna reagerat på. "Hänga med vem?".
Som om alla elever skulle förväntas göra samma sak, på samma tid och samma gång! Nej, så får det inte gå till i Norrköpings skolor.
Det ges också förslag för framtiden. Bland annat nämns en s k Inte-Skola, som bygger på webb-baserat lärande och som gett goda resultat i London.
Åtgärder måste sättas in tidigt, annars kommer man att trampa luft längre fram. Skolk på tidigt stadium är en allvarlig indikation på att det inte står rätt till. Nära 100 procent av barn och ungdomar, som placerats utanför hemmet i Norrköpings kommun, har någon form av havererad skolgång bakom sig.
"Tjatade på mig"
Ett antal utsagor, positiva likaväl som negativa, återges också. Vi saxar några av dem:
"På mellanstadiet var det bra", säger t ex en av eleverna. "Min lärare tjatade på mig och gav sig aldrig. Hon släpade in mig ibland och hon sa att jag skulle kämpa för att bli godkänd på nationella provet i femman och det blev jag. Jag gillade henne jättemycket."
"Nu får jag gå till en liten grupp ibland och det är bra för då kan jag få en förklaring på saker som jag inte fattat tidigare", säger en annan.
Och en tredje: "Nu går jag i skolan igen för jag har fått en ny assistent som är kanonbra. Den förra var värdelös. Nu har jag gått i skolan flera månader i sträck så det så."
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!