Barn och unga lägger allt mindre tid på att läsa böcker och tidningar, samtidigt som många unga själva anser att de borde läsa mer. Det visade Statens medieråds rapport "Ungar & medier" som kom för ett år sedan. Samtidigt har undersökningar visat att läsningen ökat kraftigt där skolbiblioteken är bemannade.
Enligt siffror från utbildningskontoret finns det 12 skolbibliotekarier bland kommunens skolor i Norrköping. Men enligt Mats Svensson, på Norrköpings kommun, har alla skolor någon som ansvarar för skolbiblioteken. Även om fem skolor just nu har vakanser för huvudansvaret.
– Vanligast är det att en pedagog har huvudansvaret för skolbiblioteket. Det är ofta knutet till vilket ämne den undervisar i. Men oavsett om det är en skolbibliotekarie, eller någon annan personal som finns på skolan, som har ansvaret är läsfrämjandet viktigt för Norrköpings kommun. Att Utbildningskontoret anställt en verksamhetsutvecklare för skolbiblioteken kan ses att frågan om läsning ligger högt upp på dagordningen, säger han.
Beskriv vilken nytta ett skolbibliotek har?
– Ett skolbibliotek är viktigt för att stimulera läsningen och det fungerar samtidigt som ett viktigt instrument i undervisningen. Lustläsningen är viktig för språkutvecklingen och där ser vi att skolbiblioteken betyder mycket.
Skulle det vara möjligt att bemanna skolbiblioteken på heltid?
– Vi har skolbibliotek som har bemanning på heltid. Men det beror på skolans storlek. Som det ser ut i dag är spannet från 5 procent till 100 procent av en tjänst. Men allt handlar om budget och det är rektorn som bestämmer hur stort utrymme ett skolbibliotek får. Sen har många skolor utbyte med stadsbiblioteket också, säger Mats Svensson.
Ge några exempel på hur kommunen jobbar med att öka läslusten bland barnen?
– Här har skolbibliotekarien en viktig roll. Det handlar om att nå fram med budskapet om att man kan läsa för att det är kul. Vi erbjuder också pedagoger en 7,5 poängskurs i bibliotekskunskap.
Det finns flera konstaterade skillnader i läsning mellan pojkar och flickor. Hur jobbar ni med det?
– Skillnaden handlar om mognad. Och sen är det också viktigt vad man har med sig hemifrån. Vi gör en satsning på att få fler pojkar att lustläsa. Vi vet att det finns böcker som har ett språk som tilltalar pojkar. Det gäller att hitta sådana böcker., säger han.