Skolbarnen på Vikbolandet lever farligt
Föräldrarna på Vikbolandet får nu stöd av NTF. - Det är inte trafiksäkert att låta skolbarn gå på många av dessa vägar till skolbussen, säger Lars-Göran Lindström, ordförande i NTF Östergötland. 20 procent av bilarna kör för fort förbi de vägar där skolbarnen går, enligt NTF:s hastighetsmätning.
20 procent av bilarna kör för fort på de små och stora vägarna på Vikbolandet, där skolbarnen ska gå till skolbussen. Det visar NTF:s hastighetsmätning som utförts av Lars-Göran Lindström, ordförande i NTF Östergötland. Foto: Janne Forsby/arkiv
Foto:
- Vi förstår föräldrarnas farhågor, säger Lars-Göran Lindström som var den som utförde hastighetsmätningen.
Det här innebär, enligt Lindström, stora olycksrisker vid många av ställena där vikbolandsbarnen går eller väntar på skolbussen.
Ännu farligare
Hastighetsmätningen gjordes 28 september i bra väder. Ännu farligare lär det, enligt Lindström, bli nu när mörkret faller samt när snön, snövallar och halkan kommer.
- Det är inte lämpligt att utsätta skolbarnen för dessa risker, säger Lars-Göran Lindström.
Han anser att kommunen borde se mer till skolvägens risker. Det är inte bara avståndet som ska avgöra rätten till skolskjuts.
Trafikbelastningen
Lindström framhåller också att trafikbelastningen är extra stor just när skolbussen hämtar och lämnar skolbarnen, morgon och kväll.
- Skoltrafiken sammanfaller för det mesta med pendeltrafiken.
Stora brister
Hastighetskontrollen på Vikbolandet är långt ifrån överraskande.
- Tyvärr. Så här ser det ut överallt. Respekten för hastigheter finns inte i dag, säger Lars-Göran Lindström och fortsätter: Vikbolandet är inte ensamma om dessa problem. Trafiksäkerheten när det gäller kommunalt upphandlade skolskjutsar har stora brister på många ställen.
I dag ska NTF göra en kontroll i Linghem. Även där är föräldrarna oroliga för barnens säkerhet.
De protesterande föräldrarna har nu alltså fått gehör för sina synpunkter.
- Nu är det bekräftat av experter, dessa vägar är inte lämpade för barn, säger Sofie Ljungberg, en av föräldrarna som kämpar för bättre skolskjutsar.
Föräldrarnas protester för vad de anser vara farliga skolskjutsar är därmed inte över.
Väg 843, Svällestad, Kuddby - Tåby (90-väg, raksträcka, backkrön. Skolelever skall korsa vägen för att gå på skolbussen till Östra Husby) 38 fordon mätta. Högsta hastighet 117 km/tim. 16 procent körde över 95 km/tim. Mättid: kl 07:50-08:30.
Väg 848, L:a Grönhög, Tåby - Furingstad (70-väg, smal väg)
16 fordon mätta. Högsta hastighet 105 km/tim. 31procent körde över 75 km/tim. Mättid: kl 08:50-09:50.
Väg 845, Myckelby Säteri, Tåby - Tingstad (70-väg, raksträcka. Mycket använd väg av pendlare morgon och kväll)
33 fordon mätta. Högsta hastighet 103 km/tim. 36 procent körde över 75 km/tim. Mättid: 10:00 - 11:00.
Väg 209 och vägkorsning med v 864 / v 886 vid Östra Stenby, Östra Husby - Ljunga 70-väg vid vägkorset i övrigt 90-väg på båda sidor om korset. (Belysning saknas i korset och vid busshållplatserna). 137 fordon mätta. Högsta hastighet 3x 109 km/tim (en taxi). Lastbil 86 km/tim, Linjebuss 78 km/tim. 19procent körde över 75 km/tim. Mättid: kl 11:30 -12:40.
Väg 863, Lönsåskorset,Stegeborg - Rönö (70-väg, smalt, krokigt backigt, ingen bebyggelse och tät skog. Vägen saknar kantmarkering.) 28 fordon mätta. Högsta hastighet 100 km/tim, MC 102 km/tim. 21procent körde över 75 km/tim. Mättid:kl 16:00-18:10.