"Skolan har blivit som ett lotteri"

Det finns ingen likvärdig skola. Det menar Miia Austa , ordförande för Lärarnas Riksförbund i Norrköping.

Saknas likvärdighet. Det konstaterar Miia Austa, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Saknas likvärdighet. Det konstaterar Miia Austa, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Foto: Titti Olovsson

NORRKÖPING2014-10-03 09:42

– Istället har skolan utvecklats till ett lotteri, där elever får olika stöttning och hjälp beroende på vilken skola de går i, konstaterar Miia Austa.

Skillnaderna är omfattande mellan skolor inom kommunen, mellan skolor i kommuner emellan och mellan fristående och kommunala skolor i samma kommun, enligt Miia Austa.

– Samtidigt vet vi att den viktigaste faktorn för elevers skolframgång är föräldrarnas utbildningsnivå och deras engagemang. Elever som inte har det här stödet hemifrån måste få den här stöttningen från skolan. Men så fungerar det inte i Norrköpings kommun. De skolor som behöver extra mycket hjälp, får inte det ekonomiska stöd som skolorna skulle behöva, konstaterar Miia Austa.

För allt fler niondeklassare når inte gymnasiet. Det finns en vattendelare mellan kommunala och fristående skolor i Norrköping. För där nästan alla elever på fristående skolor klarar godkänt, är var femte niondeklassare från kommunens egna skolor inte godkända för vidare studier. Det visar siffror från Skolverket.

– Samtidigt förstår jag om man som förälder ser till sitt eget barns bästa och väljer en mindre skola, som har en elevsammansättning som ger arbetsro och där resurserna fördelas bland alla elever och inte bara till det fåtalet elever som har störst behov, säger Miia Austa.

Peter Tellman, sakkunnig för grundskolan på Norrköpings kommun, menar att kommunen har gjort flera stora insatser för grundskolan, insatser som ännu inte har gett resultat.

– Vi tror på de satsningar som vi gör, när det gäller matematik och språkinlärning, säger Peter Tellman.

Kommunens instrument för att försöka utjämna skillnaderna mellan skolorna, är att ge strukturpengar till områden där det bor många lågutbildade föräldrar. Det är sedan skolledarna som bestämmer hur det extra tillskottet av pengar ska användas på bästa sätt, enligt Tellman.

Läs hela artikeln i dagens tidning

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om