M/S Fredrika som trafikerar Skenäsleden har varit ur trafik vid ett flertal tillfällen det senaste året.
I vintras stängdes färjan av på grund av för höga vattennivåer och i somras stod den stilla på grund av ett propellerfel.
Nu är färjan ur trafik igen efter en incident på söndagsmorgonen.
När alla passagerare hade släppts av och båten skulle förtöjas, så stängde besättningen av ena motorn, precis som de brukar göra.
Men den här gången stängdes även den andra motorn, själva huvudmaskinen, av.
– Vi tror att det handlar om någon form av elfel, säger Erik Froste, rederichef för statliga Färjerederiet.
Eftersom det blåste ganska friskt så började båten att driva och det blev en misstänkt grundkänning.
– Den gled långsamt på en stenhäll, men som tur var lyckades vår eminenta besättning få igång ena maskinen och ta sig tillbaka till färjelägret och förtöja igen.
I och med att det blev en misstänkt grundkänning fick dykare tillkallas för att se att det inte blivit några fel med propellrar eller skrov, och det hade det inte blivit.
M/S Fredrika blev stående hela söndagen och måndagen och det finns ingen prognos för när båten kan vara i trafik igen.
– Vi vill hitta grundorsaken till det här felet och det har vi inte gjort än. För att vi i lugn och ro ska kunna ta reda på vad som har hänt, så har vi nu valt att skicka ner en annan färja, Gulli, som normalt sett trafikerar mellan Ekerö och Slagsta. Gulli är på väg nu och kommer förhoppningsvis vara på plats under tisdagen.
Hur vanligt är det att färjor får elfel?
– Det inte superovanligt att man får blackouts som vi kallar det inom sjöfarten och snittåldern i vår flotta är över 35 år men självklart ska det inte hända. Det är därför vi har två motorer i båtarna.
Det har varit en hel del problem med Skenäsfärjan på sistone. Något som till och med har lyfts på riksdagsnivå. Såväl Moderaterna som Centerpartiet har lyft frågan.
Vad gör ni åt situationen?
– Det har varit bekymmer och vi som rederi är verkligen inte nöjda med det här. Vi håller nu på att utreda hur många stopp det faktiskt har varit de senaste tio åren och vad det är som ligger bakom de inställda turerna. Utan att föregå utredningen så ser vi att det var extremt högvatten i våras, men också att vi har haft mycket problem med våra propellrar, säger Froste.