Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Skarp kritik efter spårvagnsolycka

NORRKÖPING
I fjol rullade en spårvagn helt okontrollerat bakåt vid hållplatsen Himmelstalundsvägen och krockade först med en bil och sedan med en annan spårvagn.
Nu är Järnvägsinspektionens utredning klar och där får både Norrköpings kommun och Busslink hård kritik för uppseendeväckande brister, som ledde till olyckan.

Det var en spårvagn av den här tyska modellen, med tre ihopkopplade vagnar, som rullade okontrollerat bakåt vid Himmelstalundsvägens hållplats.	
FOTO: JANNE FORSBY

Det var en spårvagn av den här tyska modellen, med tre ihopkopplade vagnar, som rullade okontrollerat bakåt vid Himmelstalundsvägens hållplats. FOTO: JANNE FORSBY

Foto:

Norrköping2001-04-27 00:00
Kommunen är medansvarig som fordonsägare och Busslink som trafikutförare.
- Det känns förstås bedrövligt, att vi hade så dålig kunskap och information om spårvagnen och dess beteende, erkänner säkerhetsansvarige Alexander Johansson på Busslink.
- Men vi ser ändå den här kritiska rapporten som positiv, på så vis att vi verkligen fått veta våra brister och jag kan också slå fast att vi nu åtgärdat de brister som ledde till olyckan i fjol.
Den inblandade olyckan var en av de tre rekordlånga spårvagnar man köpt från Tyskland och som döpts till "Nürnberg", München" och "Bremen".
Inspektionen slår fast att olyckan inte berodde på ett enkelt tekniskt fel, utan på brister i förhållandet mellan människa, teknik och organisation.

<b>Pedal saknades</b>
I utredningen står bland annat följande:
"Före olyckan hade en trafikledare tagit över körningen, sedan vagnen krånglat. När dragkraften upphörde igen och vagnen åter rullade bakåt, trampade hon reflexmässigt med foten efter skenbromspedalen - som dock inte finns på den här spårvagnstypen..."
Då försökte hon slå av huvudströmbrytaren, men hann bara vrida om den ena av de två nycklar som ska vridas om, innan spårvagnen rullade in i den efterföljande trafikledarbilen och kolliderade sedan även med den bakomvarande spårvagnen, där en av passagerarna fick sina glasögon sönderslagna och en lättare ansiktsskada.

<b>Otillräckliga kunskaper</b>
Det konstateras att kommunen och Busslink hade otillräckliga kunskaper om spårvagnens funktioner och därmed inte kunnat förmedla tillräcklig utbildning till förarna.
Utredarna har även funnit brister för verkstadspersonalen, när det gäller felindikeringssystemets funktion och det visade sig att förarna fått ett muntligt förbud att använda nödbromsen...
Vidare hade personalen fått uppfattningen att spårvagnen inte kunde rulla bakåt - vilket den alltså kunde...

<b>Tilläggsutbildning</b>
- Efter olyckan och utredningen har personalen fått tilläggsutbildning på den här spårvagnstypen och vi har även övat bakåtrullning i lutning och de åtgärder man då ska vidta, säger Alexander Johansson hos Busslink.
Nämnas kan att Linköpings universitet med anledning av olyckan gjort en beteendevetenskaplig analys. Resultatet visar att avsaknaden av en analys av förhållandet mellan människa, teknik och organisation hos Busslink medverkat till att olyckan inträffade.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om