Att välgörenhet är hett är en underdrift. Allt fler väljer att ställa sig själv åt sidan för att göra något för någon annan. Tidigare har vi på Folkbladet berättat om Lindex, där man kan lämna in gamla kläder som sedan skänks till välgörenhet, och Stadium, där man får rabatt om man lämnar in sina använda sportprodukter.
I flera år har Name it, som är en av butikerna i Bestseller-koncernen, samlat in kundernas använda skor och kläder och skänkt dem till bättre behövande. Butiken skänker även fem kronor per kilo inlämnade kläder och skor, först till Barncancerfonden och nu till sjukhusclownerna. Till en början fick även kunderna en rabattcheck, men nu efterfrågas det inte längre.
– Våra kunder är inte längre så intresserade av att få något tillbaka. De vill bara skänka! säger Sophie Bergström, butikschef på Name it på Ingelsta shopping.
Tillsammans med Jack&Jones och Vero Moda, som också finns på Ingelsta, och som också ingår i Bestsellerkoncernen, tar de i dag välgörenheten ett steg längre.
– I dag skänker vi hela omsättningen till välgörenhet. Och det handlar inte bara om oss, utan alla Bestsellerbutiker i hela världen. Nu är det vår tur att göra något för någon annan, säger Sophie Bergström.
Koncernledningen har bestämt att hälften av pengarna ska gå till Unicef, Gain och Save the Children. Andra hälften får butikerna själva bestämma var de ska gå.
– Vi på Name it har bestämt oss för att skänka pengarna till Barncancerfonden, säger Sophie Bergström.