Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Skänker dagskassan till välgörenhet

I dag skänker flera butiker på Ingelsta shopping hela sin dagskassa till välgörenhet.

Skänker allt. I dag går alla Bestsellerkoncernens intäkter till välgörenhet. Där ingår bland annat butikerna Name it, Jack&Jones och Vero Moda.

Skänker allt. I dag går alla Bestsellerkoncernens intäkter till välgörenhet. Där ingår bland annat butikerna Name it, Jack&Jones och Vero Moda.

Foto: Mattias Forsberg

NORRKÖPING2015-04-10 12:00

Att välgörenhet är hett är en underdrift. Allt fler väljer att ställa sig själv åt sidan för att göra något för någon annan. Tidigare har vi på Folkbladet berättat om Lindex, där man kan lämna in gamla kläder som sedan skänks till välgörenhet, och Stadium, där man får rabatt om man lämnar in sina använda sportprodukter.

I flera år har Name it, som är en av butikerna i Bestseller-koncernen, samlat in kundernas använda skor och kläder och skänkt dem till bättre behövande. Butiken skänker även fem kronor per kilo inlämnade kläder och skor, först till Barncancerfonden och nu till sjukhusclownerna. Till en början fick även kunderna en rabattcheck, men nu efterfrågas det inte längre.

– Våra kunder är inte längre så intresserade av att få något tillbaka. De vill bara skänka! säger Sophie Bergström, butikschef på Name it på Ingelsta shopping.

Tillsammans med Jack&Jones och Vero Moda, som också finns på Ingelsta, och som också ingår i Bestsellerkoncernen, tar de i dag välgörenheten ett steg längre.

– I dag skänker vi hela omsättningen till välgörenhet. Och det handlar inte bara om oss, utan alla Bestsellerbutiker i hela världen. Nu är det vår tur att göra något för någon annan, säger Sophie Bergström.

Koncernledningen har bestämt att hälften av pengarna ska gå till Unicef, Gain och Save the Children. Andra hälften får butikerna själva bestämma var de ska gå.

– Vi på Name it har bestämt oss för att skänka pengarna till Barncancerfonden, säger Sophie Bergström.

Bestseller

är ett familjeägt danskt företag som formger och säljer kläder och accessoarer till barn och unga. Företaget producerar bland annat Vero Moda, ONLY, VILA, Name it och Jack&Jones. Koncernen har mer än 3 000 butikskedjor i världen, med över 15 000 anställda.

Se mer om kampanjen på bestsellergiveaday.com

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om