Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Skål - för drinkar utan sprit

Norrköpingsborna köper 60 procent mer alkoholfritt på Systembolaget än för fem år sen. Ett större utbud, bättre kvalitet och en mer medveten hälsotrend bland unga tror Roger Lundholm, tillförordnad butikschef på Systembolaget på Drottninggatan, är orsaken till ökningen.

Inka Erinder, restaurang chef på Grand Hotel och Bishop Arms i Norrköping ser ingen jätteökning av alkoholfria drycker. – Men vi säljer en hel del och har mer att erbjuda än för några år sen.

Inka Erinder, restaurang chef på Grand Hotel och Bishop Arms i Norrköping ser ingen jätteökning av alkoholfria drycker. – Men vi säljer en hel del och har mer att erbjuda än för några år sen.

Foto: Henrik Witt

Norrköping2010-07-24 10:39
Systembolagets försäljningen av alkoholfria drycker i Norrköping har ökat med över 60 procent sedan 2005. Då sålde man 8 613 liter alkoholfri dryck i jämförelse med 2009 då butikerna i Norrköping ökat till hela 14 075 liter. Och på Systembolaget på Drottninggatan märker man av ökningen.- Vi ser helt klart ett större intresse från kunderna. Vi får hem mer varor till butiken, har ett större utbud av produkter och vi säljer mer, säger Roger Lundholm, tillförordnad butikschef.Nytt säljer bäst
- Nu på sommaren säljer vi mycket alkoholfri öl och cider. På vintern är det mest rött vin. Oftast är det de nyaste varorna som säljer bäst.Han tror att efterfrågan ökat i takt med utbudet och produkternas kvalitet.- Förr hade de alkoholfria dryckerna ett dåligt rykte och det fanns inte mycket att välja på. 2005 fanns det bara ett par öl, någon cider och ett par sorter av rött och vitt vin. Nu finns det fler av varje sort. Idag händer det mer och sortimentet ändras i större utsträckning än förr.Säljer mer bland unga
- När man ändå tagit sig hit för att köpa vin till middagen köper man med sig ett alkoholfritt alternativ. Det är alltid någon som måste köra bil och det ser roligare ut att ställa en alkoholfri vinflaska än en läsk på bordet. Det känns lite festligare, säger Roger Lundholm Systembolagets monopol på alkoholhaltiga drycker gäller inte för de alkoholfria produkterna utan de kan säljas i vilken butik som helst. Inte heller gäller Systembolagets vanliga åldersgräns och enligt Roger Lundholm händer det någon gång varje vecka att personer under 20 år kommer in för att köpa ett alkoholfritt alternativ."Följer hälsotrenden"
- Det är de unga som upptäcker det alkoholfria. Jag upplever att det är vanligare att välja bort alkohol i den yngre generationen. De följer hälsotrenden och är mer medvetna.- Det alkoholfria och det ekologiska går lite hand i hand i ökningen. Och om man förr sa att försäljningen av bag-in-box vin ökade är det nu istället efterfrågan på småflaskor som blir större.
2005: 8613 liter2006: 8945 liter2007: 9806 liter2008: 10 328 liter2009: 14 075 literUnder första halvåret av 2010 har försäljningen av alkoholfritt i hela landet ökat med 26,2 procent sen samma tid förra året
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!