Ska stärka unga tjejers självkänsla
Porr i ICA-affären, tangatrosor till småflickor, lättklädda tonårsflickor på nätet och råd i Vecko Revyn hur man tillfredsställer sin pojkvän. Unga flickor är en utsatt grupp. Kvinnojouren i Norrköping har fått 100 000 kronor av Allmänna arvsfonden för att stärka unga flickors självkänsla och för att visa deras situation.
- Vi har tänkt att det här projektet ska vila på fyra pelare, säger hon.
En är budskapet i media och den sexistiska reklam som formligen sköljer över unga flickor i dag.
- Elvaåringar läser Vecko Revyn. Och där skriver man om hur flickorna bäst ska tillfredsställa sina pojkvänners sexuella behov. Allt på killarnas villkor.
Där ges också en skev skönhetsbild som får unga flickor att banta sig anorektiska och operera brösten innan de är vuxna.
Lättklädda på nätet
Den andra pelaren handlar om internet. På nätet finns en mängd olika sajter som vänder sig till ungdomar. Bland annat www.snyggast.com. Dit skickar ungdomar in bilder på sig själva och blir poängsatta på en tio-i-topp lista. Flickorna plutar med munnen och försöker efterlikna utvikningstjejerna i herrtidningar som Café och Slitz.
- Många flickor skickar in bilder på sig själva, där de är väldigt lättklädda, säger Gunilla Westny. En del är rena nakenbilder och det kan handla om mycket unga flickor. Där går sedan pedofiler in och tar kontakt med flickorna. Och de flesta föräldrar har inte en aning om det här.
Ett av projektets syfte är just att göra föräldrar och lärare medvetna om vad som finns på internet.
Porr ett hot
Pornografi är den tredje pelaren.
- Det är det största hotet mot jämställdheten, säger Gunilla Westny. Man ser på tjejer som objekt. I dag kan man köpa porr i ICA-affären. Jag önskar att fler kunder gick till sin lokala affär och talade om att de inte vill handla där så länge deras barn tvingas titta på porrbilder när de står i kassakön.
- På samma sätt önskar jag att alla kunde hjälpas åt att protestera mot tangatrosor och sexiga kläder till småflickor. Som förälder kan det vara svårt att stå emot grupptrycket när barnen säger "alla andra har". Men om det inte fanns i affärerna, skulle ju ingen kunna köpa det. Där har tillverkarna ett stort ansvar.
Den fjärde pelaren handlar om våld mot kvinnor.
- En undersökning visar att 46 procent av alla svenska kvinnor har blivit utsatta för våld. Därför är det jätteviktigt att informera unga tjejer så de lär sig känna igen tecknen hos de här männen. Ska man som ung tjej bli stolt när killen är svartsjuk eller är det dags att dra öronen åt sig? Där måste vi nå ut i skolorna.
Det kommer att bli utställningar, tjej-grupper, teater och olika aktiviteter på skolorna.
Allmänna arvsfonden ger stöd till tio olika projekt som syftar till att stärka och förbättra flickors självbild.
- Det är tydligt att nationella FLICKA-projektet som nu genomförs ger effekt på bred front, säger Staffan Bengtsson, ordförande i Arvsfondsdelegationen. De projekt som nu får stöd sträcker sig från Östersund i norr till Jönköping i söder.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!