Sjöfolket till storms mot Sjöfartsverket
NORRKÖPINGSjöfartsverket har blivit dispensverket.Sjöfartsverket åsidosätter säkerheten genom sina många dispenser.Seko Sjöfolk är på krigsstigen mot Sjöfartsverket.Just nu retar sig Seko Sjöfolk på att Destination Gotland fått tillåtelse att bara ha 28 mans besättning på en ny färja för 1 500 passagerare.
- Destination Gotland får 230 miljoner kronor i statsstöd för att bedriva trafiken mellan Gotland och fastlandet, säger ombudsman Göran Hansson. Samtidigt har rederiet fått dispens på en rad punkter för nybygget. Det är horribelt att ge dispens för ett nybygge. Ännu värre blir det när skattebetalarnas pengar går till att försämra sjösäkerheten för personal och passagerare.
Rederiet vill ha en bemanning på 28 man.
Seko Sjöfolk och de två befälsförbunden anser att 38 man är minimum för att garantera sjösäkerheten.
- Om regelverket ska följas måste det finnas 42 mans besättning, säger Hansson. Vi har funnit att det går att klara fartyget med 38 mans besättning. Utrymningssystemet är som på alla andra fartyg. Och alla andra fartyg i den här storleksklassen har behövt 38-42 mans besättning för att klara en utrymning om olyckan skulle vara framme.
<b>Tränar och utrymmer</b>
- Sjöfartsverkets inkompetenta skrivbordsnissar tror inte på oss som varje dag, varje vecka tränar och utrymmer fartygen. Sjöfolkets stora kunnande på området nonchaleras helt. Jag begriper inte orsaken. Men vi ger oss inte. Vi försöker påverka politiker och vi har begärt prövningstillstånd i kammarrätten i en rad frågor.
Det innegår en mängd detaljer där Sjöfartsverket, enligt Seko Sjöfolk, vill sänka ribban. I ett fall har Sjöfartsverket fått ge sig.
<b>Överklagade</b>
- Vi överklagade ett undantag Sjöfartsverket medgivit till länsrätten, berättar Hansson. Det handlade om att det inte behövdes sovhytter ombord för befälet. Kammarrätten godkände vårt överklagande. Sovhytter måste finnas.
- Jag förstår inte riktigt varför Seko bråkar, säger sjöfartsinspektionens chef Johan Fransson. Rederiet har föreslagit en räddningsorganisation på 28 man. Vi vill se om detta fungerar när färjan är klar. Några beslut är inte fattade.
Fransson säger att alla beslut om avsteg från regler måste godkännas av honom eller hans ställföreträdare. Samma besked har Seko Sjöfolk fått.
- Ändå tycks det som om sjöfartsinspektionens Stockholmsavdelning medgett att Destination Gotland får använda 28 man, säger Hansson. Sjöfartsverket gömmer sig sedan genom att säga att det hela ska kontrolleras när fartyget är på plats.
- Av någon anledning som vi inte begriper har Sjöfartsverket senare tid lättat på regelverket. Det verkar som vissa anställda på verket ser ner på sjöfolket. Det är ytterst oroande att Sjöfartsverket vara inne på att sänka en massa regler till en lägre nivå.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!