Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sjöfartsverket med pÄ kartan

STOCKHOLM
- Det hÀr Àr riktigt bra och mycket prisvÀrt. Ingen tvekan om det.
Sjöfartsverkets "levande" sjökort fick högt betyg av den kĂ€nde bĂ„tjournalisten Jonas Ekblad nĂ€r bĂ„tmĂ€ssan Allt för Sjön startade i Älvsjö pĂ„ fredagen.

Storebros minsting för sex och en halv miljon Àr en mycket vacker och vÀlbyggd bÄt. Men kanske vi fÄr nöja oss med den lilla aluminiumbÄten frÄn Linder vid jÀttens sida. 
FOTO: JANNE FORSBY

Storebros minsting för sex och en halv miljon Àr en mycket vacker och vÀlbyggd bÄt. Men kanske vi fÄr nöja oss med den lilla aluminiumbÄten frÄn Linder vid jÀttens sida. FOTO: JANNE FORSBY

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2002-03-02 00:00
Numera ska det ju helst navigeras med hjÀlp av GPS och datorer pÄ sjön. Ett antal navigationsprogram, mer eller mindre kostsamma, har funnits pÄ marknaden i nÄgra Är.
Lagom till Ärets stora bÄtmÀssa lanserar nu Sjöfartsverket sin version - "Det Levande Sjökortet".
Det Àr en interaktiv CD-romskiva för Windows med en mÀngd information för planering och navigering.
- Det som gör det hÀr riktigt bra Àr för det första priset och för det andra att det Àr baserat pÄ papperssjökorten som faktiskt Àr det bÀsta som finns hittills.
Det sa bÄtjournalisten Jonas Ekblad, vÀlkÀnd för bÄtfolk för sina mÄnga böcker och artiklar i Àmnet navigation, nÀr vi trÀffade honom av en tillfÀllighet vid Sjöfartsverkets monter pÄ Allt för Sjön.
En enda invĂ€ndning har Ekblad: att det var ett litet knaggligt navigeringsprogram i Det Levande Sjökortet. Annars innehĂ„ller det mycket anvĂ€ndbar information för strax under tusenlappen för kuststrĂ€ckan Strömstad - Åhus. Till nĂ€sta Ă„rs mĂ€ssa kommer fortsĂ€ttningen, frĂ„n Åhus till Arholma, och dĂ„ blir det riktigt hett för bĂ„tfolk i Östergötland.

<b>FĂ„ nyheter</b>
Det var annars fÄ nyheter frÄn vÄr kuststrÀcka pÄ Ärets bÄtmÀssa. SkÀrgÄrdskommunerna Norrköping, Söderköping och Valdemarsvik har sedan nÄgra Är slagit ihop sina pÄsar och presenterar östgötaskÀren i gemensam monter, bemannad av elever frÄn Turistakademin i Söderköping (Nyströmska skolan).
I Är bjöd Annnelie Tambour och Wenche Thornadsson pÄ laxrullar och de gick Ät, men sÄ mycket nytt fanns kanske inte att berÀtta. Det lÀr nog finnas stort intresse ÀndÄ nÀr den stora publiken strömmar till mÀssan idag och en vecka framÄt.
Anders Gummesson frÄn Sail BrÄviken var pÄ plats och kunde berÀtta att det blir en fortsÀttning pÄ förra Ärets segelÀventyr i Norrköping. Den 25-28 juli samlas skeppen i Norrköping igen och Anders hoppas naturligtvis att det kommer minst lika mÄnga bÄtar och lika mycket folk som vid förra Ärets succé.
Det finns alltid mÄnga nya motorbÄtar i vars glans man kan spegla sig pÄ bÄtmÀssorna. De allra flesta bör man nog helst beundra pÄ hÄll. Storebros minsting Storebro Royal Cruiser 465 kostar i runda tal sex och en halv miljon och dÄ förstÄr man ju vad deras stora bÄtar kostar.
Vi skyndar vidare och hittar Uttern, ett namn som Àr förknippat med svensk kvalité, men numera Àgs av Mercury.
Nya för Äret Àr en hardtopbÄt och en daycruiser i "lagom prisklass", ca 200 000.
- Tendensen Àr att folk köper större och större bÄtar, sÀger Kaj Isokangas frÄn Uttern.
De stora sÀljarna Àr styrpulpetbÄtar omkring fem meter och den trenden hÄller i sig. MÄnga byter ÀndÄ till en mer beboelig daycruiser, vilket ju betyder att man helst bara ska anvÀnda den pÄ dagen. Men tvÄ kan krypa in i en förlig koj och det kan bli varmt och mysigt under det inbyggda uppfÀllbara kapellet.
PÄ en sÄdan bÄt bör man numera hÀnga en fyrtaktad utomhusmotor, som en kollega skrev förra Äret.

<b>I fyrtakt</b>
Bland utombordarna Àr det fyrtaktare som gÀller, det blir allt tydligare för varje Är. Inte sÄ underligt med tanke pÄ att det inte Àr tillÄtet att sÀlja nya tvÄtaktare frÄn Är 2006 över huvud taget.
Yamaha presenterade i Ă„r bĂ„de en ny minsting pĂ„ 2,5 hk och tvĂ„ bamsar pĂ„ 200 och 225 hk. Även hos andra motortillverkare var det fyrtaktare som radades upp i lĂ„nga rader.
Vi hittade t o m en begagnad liten Honda 5 hk förvillande lik den hemma i garaget. Den hÀngde dÀr som en vision av framtiden - jo, jag tackar. Bredvid hÀngde en skraltig tvÄtaktare.
- Inför skrotningspremie pÄ tvÄtaktarna och sÀnk skatten pÄ miljövÀnig akrylatbensin, var budskapet frÄn Lars Ohlsson som har sjömack i MÀlaren.
Problemet med akrylatbensinen, som vi köper till vÄra grÀsklippare och motorsÄgar, Àr att den Àr sÄ mycket dyrare Àn vanlig bensin. Om skatten pÄ akrylatbensinen sÀnks kan den bli konkurrenskraftig, inte minst pÄ sjön. Idag finns inte den marknaden pÄ grund av priset och akrylatbensin pÄ sjömack finns bara pÄ nÄgot stÀlle pÄ vÀstkusten och i Vaxholm.
- Men dÀr tankas bara grÀsklippare har jag hört, sa Lars Ohlsson som gÀrna skulle vilja att miljöministern kom och hÀlsade pÄ för att fÄ nÄgra sanningens ord om hur det borde vara.

<B>Ett strykjÀrn</B>
Bland segelbÄtarna hittade vi nÀstan inga nyheter alls. Möjligen Jeanneau 26:an, som dock funnits pÄ kontinenten nÄgra Är. I och för sig en trevlig liten bÄt med aktersalong och toa vid nergÄngen och vÀldigt bred och stor sittbrunn. En bÄt som Àr gjord för att ligga med en bred hÀck mot en strandpromenad i Medelhavet. Framför sprayhooden finns det nÀstan inget förskepp alls. Ett strykjÀrn helt enkelt. Och priset lÀr hamna ganska nÀra en halv miljon innan allt Àr pÄ plats. Vem köper en ÄttametersbÄt för det priset?
Det Àr vÀldigt fÄ segelbÄtar pÄ mÀssan. De trevligaste och mest realistiska hittade vi i veteranhallen dÀr vi trÀffade Linköpingstjejen Kristina Lundevall i sittbrunnen pÄ en M22, dock ej hennes egen. Men hon har en. Och dÀr Norrköpingsborna Lars Torlamb och Tommy Johansson troget visade upp Snipans vÀnners monter som nÀrmsta grannar till Maxi 77-föreningens födelsekalas för 30-Äringen Maxi 77.

<b>HjulÄngare pÄ gÄng</b>
Norrköping Àr en stad med stolta, men försvunna varvstraditioner. PÄ Hammarstens varv tillverkades pÄ 1800-talet ett antal hjulÄngare. En av dem sjönk i VÀttern 1856, ÄterupptÀcktes 1980 och hÄller nu pÄ att byggas igen. Det handlar om Erik Nordevall som just nu Äterskapas i Forsvik pÄ vÀstgötasidan av VÀttern. NÀsta Är rÀknar Reinhard Grosch med att det blir sjösÀttning och sedan bogsering till Motala dÀr maskinen ska installeras av varvet.
Det blir en syn nÀr Erik Nordevall Äter Ängar fram pÄ VÀttern och i Göta kanal. NÄgot att se fram emot. Vi kan knappt bÀrga oss. Fram till dess kan hon (eller han?) beskÄdas under byggnation i Forsvik.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om