Sjöfartsverket med på kartan
STOCKHOLM- Det här är riktigt bra och mycket prisvärt. Ingen tvekan om det. Sjöfartsverkets "levande" sjökort fick högt betyg av den kände båtjournalisten Jonas Ekblad när båtmässan Allt för Sjön startade i Älvsjö på fredagen.
Storebros minsting för sex och en halv miljon är en mycket vacker och välbyggd båt. Men kanske vi får nöja oss med den lilla aluminiumbåten från Linder vid jättens sida. FOTO: JANNE FORSBY
Foto:
Lagom till årets stora båtmässa lanserar nu Sjöfartsverket sin version - "Det Levande Sjökortet".
Det är en interaktiv CD-romskiva för Windows med en mängd information för planering och navigering.
- Det som gör det här riktigt bra är för det första priset och för det andra att det är baserat på papperssjökorten som faktiskt är det bästa som finns hittills.
Det sa båtjournalisten Jonas Ekblad, välkänd för båtfolk för sina många böcker och artiklar i ämnet navigation, när vi träffade honom av en tillfällighet vid Sjöfartsverkets monter på Allt för Sjön.
En enda invändning har Ekblad: att det var ett litet knaggligt navigeringsprogram i Det Levande Sjökortet. Annars innehåller det mycket användbar information för strax under tusenlappen för kuststräckan Strömstad - Åhus. Till nästa års mässa kommer fortsättningen, från Åhus till Arholma, och då blir det riktigt hett för båtfolk i Östergötland.
<b>Få nyheter</b>
Det var annars få nyheter från vår kuststräcka på årets båtmässa. Skärgårdskommunerna Norrköping, Söderköping och Valdemarsvik har sedan några år slagit ihop sina påsar och presenterar östgötaskären i gemensam monter, bemannad av elever från Turistakademin i Söderköping (Nyströmska skolan).
I år bjöd Annnelie Tambour och Wenche Thornadsson på laxrullar och de gick åt, men så mycket nytt fanns kanske inte att berätta. Det lär nog finnas stort intresse ändå när den stora publiken strömmar till mässan idag och en vecka framåt.
Anders Gummesson från Sail Bråviken var på plats och kunde berätta att det blir en fortsättning på förra årets segeläventyr i Norrköping. Den 25-28 juli samlas skeppen i Norrköping igen och Anders hoppas naturligtvis att det kommer minst lika många båtar och lika mycket folk som vid förra årets succé.
Det finns alltid många nya motorbåtar i vars glans man kan spegla sig på båtmässorna. De allra flesta bör man nog helst beundra på håll. Storebros minsting Storebro Royal Cruiser 465 kostar i runda tal sex och en halv miljon och då förstår man ju vad deras stora båtar kostar.
Vi skyndar vidare och hittar Uttern, ett namn som är förknippat med svensk kvalité, men numera ägs av Mercury.
Nya för året är en hardtopbåt och en daycruiser i "lagom prisklass", ca 200 000.
- Tendensen är att folk köper större och större båtar, säger Kaj Isokangas från Uttern.
De stora säljarna är styrpulpetbåtar omkring fem meter och den trenden håller i sig. Många byter ändå till en mer beboelig daycruiser, vilket ju betyder att man helst bara ska använda den på dagen. Men två kan krypa in i en förlig koj och det kan bli varmt och mysigt under det inbyggda uppfällbara kapellet.
På en sådan båt bör man numera hänga en fyrtaktad utomhusmotor, som en kollega skrev förra året.
<b>I fyrtakt</b>
Bland utombordarna är det fyrtaktare som gäller, det blir allt tydligare för varje år. Inte så underligt med tanke på att det inte är tillåtet att sälja nya tvåtaktare från år 2006 över huvud taget.
Yamaha presenterade i år både en ny minsting på 2,5 hk och två bamsar på 200 och 225 hk. Även hos andra motortillverkare var det fyrtaktare som radades upp i långa rader.
Vi hittade t o m en begagnad liten Honda 5 hk förvillande lik den hemma i garaget. Den hängde där som en vision av framtiden - jo, jag tackar. Bredvid hängde en skraltig tvåtaktare.
- Inför skrotningspremie på tvåtaktarna och sänk skatten på miljövänig akrylatbensin, var budskapet från Lars Ohlsson som har sjömack i Mälaren.
Problemet med akrylatbensinen, som vi köper till våra gräsklippare och motorsågar, är att den är så mycket dyrare än vanlig bensin. Om skatten på akrylatbensinen sänks kan den bli konkurrenskraftig, inte minst på sjön. Idag finns inte den marknaden på grund av priset och akrylatbensin på sjömack finns bara på något ställe på västkusten och i Vaxholm.
- Men där tankas bara gräsklippare har jag hört, sa Lars Ohlsson som gärna skulle vilja att miljöministern kom och hälsade på för att få några sanningens ord om hur det borde vara.
<B>Ett strykjärn</B>
Bland segelbåtarna hittade vi nästan inga nyheter alls. Möjligen Jeanneau 26:an, som dock funnits på kontinenten några år. I och för sig en trevlig liten båt med aktersalong och toa vid nergången och väldigt bred och stor sittbrunn. En båt som är gjord för att ligga med en bred häck mot en strandpromenad i Medelhavet. Framför sprayhooden finns det nästan inget förskepp alls. Ett strykjärn helt enkelt. Och priset lär hamna ganska nära en halv miljon innan allt är på plats. Vem köper en åttametersbåt för det priset?
Det är väldigt få segelbåtar på mässan. De trevligaste och mest realistiska hittade vi i veteranhallen där vi träffade Linköpingstjejen Kristina Lundevall i sittbrunnen på en M22, dock ej hennes egen. Men hon har en. Och där Norrköpingsborna Lars Torlamb och Tommy Johansson troget visade upp Snipans vänners monter som närmsta grannar till Maxi 77-föreningens födelsekalas för 30-åringen Maxi 77.
<b>Hjulångare på gång</b>
Norrköping är en stad med stolta, men försvunna varvstraditioner. På Hammarstens varv tillverkades på 1800-talet ett antal hjulångare. En av dem sjönk i Vättern 1856, återupptäcktes 1980 och håller nu på att byggas igen. Det handlar om Erik Nordevall som just nu återskapas i Forsvik på västgötasidan av Vättern. Nästa år räknar Reinhard Grosch med att det blir sjösättning och sedan bogsering till Motala där maskinen ska installeras av varvet.
Det blir en syn när Erik Nordevall åter ångar fram på Vättern och i Göta kanal. Något att se fram emot. Vi kan knappt bärga oss. Fram till dess kan hon (eller han?) beskådas under byggnation i Forsvik.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!