Sjöfartsverket bryter med SON
Sjöfartsverket säger upp sitt sponsoravtal med Norrköpings symfoniorkester från nästa höst.– Vi har förändringar på sponsorsidan och tappar en del sponsorer, säger Peter Waldemarsson, VD för Symfoniorkestern.
– Det är en signal för oss hur det står till i samhället. Det är allvarligt, vi måste se hur vi kan göra oss mer attraktiva för samarbetspartners framöver, säger Peter Waldemarsson.
Norrköpings symfoniorkester har drygt 40 sponsorer och det ekonomiska tillskott de står för möjliggör exempelvis orkesterns turnéer.
– Den här delen är betydelsefull för oss när vi planerar på lång sikt. Det handlar om resonabla nivåer på sponsringen, men sammantaget blir det betydande volymer. Vi får inte tappa den här sidan, då påverkar det oss väldigt negativt, säger Peter Waldemarsson.
Nya sponsorer
Men orkestern har inte bara förlorat sponsorer. Glädjande nog har även nya tillkommit.
– Än så länge vet jag inte hur nettoeffekten är, om det går jämt upp eller om det blir ett litet tapp, säger Peter Waldemarsson.
Sjöfartsverket har i många år sponsrat orkestern och summan ligger på 22 000 kronor årligen. Men av flera skäl väljer myndigheten nu att dra sig ur avtalet. Den främsta anledningen är verkets sparbeting på 50 miljoner kronor.
– Det innebär att allting ses över, säger Tommy Gardebring, pressansvarig på Sjöfartsverket.
– För det andra – för sponsringen har vi fått biljetter, men huvuddelen av personalen finns inte i Norrköping, vilket inte är helt schysst, fortsätter han.
Måste prioritera
Sjöfartsverket har nu även fastlagt att sponsringen ska knyta an till verkets verksamhet.
– Jag har förståelse för Sjöfartsverkets bedömning, och inser att de är tvingade att prioritera, säger Peter Waldemarsson.
Enligt SON:s senaste prognos är budgeten i balans.
– Vi hoppas att det är likadant vid nästa avstämning. Vi håller allt i så strama tyglar vi kan. Det finns inget överflöd, det är vår vardag. Vi går lite på ångorna, tanken börjar bli tom.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!