Att biljettförsäljningen gick trögt och att bolaget gjort en mångmiljonförlust är känt sedan tidigare, men nu när utställningen är över har arrangören Upplev Norrköping de slutliga besökssiffrorna.
Inför premiären i slutet av maj berättade den tidigare vd:n Magnus Nilsson att målet var slå den mycket populära Harry Potter-utställningen som var här för några år sedan.
Den lockade 122 000 besökare. Nu var förhoppningen att locka hela 150 000. Det budgeterade målet låg dock på 100 000.
– Det är det mål vi jobbat utifrån. Tyvärr har vi en lång bit upp för nå det. Vi har haft 30 000 besökare, berättar Mattias Persson.
Hur ser du på det?
– Det är blandande känslor. Jag är superstolt över alla som jobbat med projektet och stått ut i det varma arbetsklimat som var i juni och juli och kundundersökningar visar att vi haft många nöjda kunder. Sedan är det självklart att det finns en stor besvikelse över att vi inte nått ett högre besökarantal. Det är inget vi kan hymla med.
Varför tror du att ni missade målet så grovt?
– Det finns jättemånga saker som man kan titta på, men den enskilt största faktorn som vi tror har påverkat är vädret. Det har också gjort att vi inte fått den spridning vi velat ha. Sedan har vi kanske inte nått riktigt ända fram i vår kommunikation heller. Vi ska göra en djupare analys nu och se vad som gått galet.
Vad kan det här få för konsekvenser framöver. Är det slut med den här typen av jätteutställningar i Norrköping nu?
– Jag vill inte spekulera i det utan vi får se vad vi kommer fram till så får man dra slutsatser utifrån det sen.