I dag var det dags igen. Pia Eriksson och Johan Zimmerman från Peab drift och underhåll var tvungna att rycka ut för att laga en läckande värmeslinga i korsningen Nygatan/Drottninggatan.
– Vi lagar det här ofta. Det är nog i snitt en gång i månaden, säger Johan Zimmerman.
Han och Pia Eriksson förklarar att värmeslingorna som ligger under gatstenarna för att hålla gatan snö- och isfri vintertid inte klarar påfrestningarna från den tunga busstrafiken och att de därför skadas och går sönder, vilket leder till läckage.
– Det var ju inte länge sedan det byggdes om här och redan har man varit tvungen att ta bort granithällarna vid övergångarna för fotgängarna. De klarade inte belastningen utan började vicka, säger Johan Zimmerman.
Han tror att man kommer att bli tvungen att ta bort slingorna och börja med vanlig snöröjning istället.
Henrik Ohlsson, gatuingenjör på Tekniska kontoret, håller med om att det är stora problem.
– Vi vet att det är problem med mindre läckor hela tiden. Det är framförallt bussarna som är orsaken till det. Spårvagnsspåren ligger på en gjuten platta. Men det är en ohållbar situation att vi måste hålla på att laga läckor hela tiden. Det kostar ju pengar, säger han och berättar att det nu förs diskussioner om att åter göra en ombyggnad. Dels på grund av de återkommande läckagen, men även för att förbättra trafiksituationen vid Söder Tull.