Situationen är ohållbar med ständiga läckor

Det är inte länge sedan Söder Tull byggdes om och redan nu förs diskussioner om att återigen göra en ombyggnad. Bland annat på grund av ständigt återkommande vattenläckor.

Ständigt återkommande. Johan Zimmerman och Pia Eriksson är här ofta på grund av återkommande läckor.

Ständigt återkommande. Johan Zimmerman och Pia Eriksson är här ofta på grund av återkommande läckor.

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2015-08-21 17:00

I dag var det dags igen. Pia Eriksson och Johan Zimmerman från Peab drift och underhåll var tvungna att rycka ut för att laga en läckande värmeslinga i korsningen Nygatan/Drottninggatan.

– Vi lagar det här ofta. Det är nog i snitt en gång i månaden, säger Johan Zimmerman.

Han och Pia Eriksson förklarar att värmeslingorna som ligger under gatstenarna för att hålla gatan snö- och isfri vintertid inte klarar påfrestningarna från den tunga busstrafiken och att de därför skadas och går sönder, vilket leder till läckage.

– Det var ju inte länge sedan det byggdes om här och redan har man varit tvungen att ta bort granithällarna vid övergångarna för fotgängarna. De klarade inte belastningen utan började vicka, säger Johan Zimmerman.

Han tror att man kommer att bli tvungen att ta bort slingorna och börja med vanlig snöröjning istället.

Henrik Ohlsson, gatuingenjör på Tekniska kontoret, håller med om att det är stora problem.

– Vi vet att det är problem med mindre läckor hela tiden. Det är framförallt bussarna som är orsaken till det. Spårvagnsspåren ligger på en gjuten platta. Men det är en ohållbar situation att vi måste hålla på att laga läckor hela tiden. Det kostar ju pengar, säger han och berättar att det nu förs diskussioner om att åter göra en ombyggnad. Dels på grund av de återkommande läckagen, men även för att förbättra trafiksituationen vid Söder Tull.

Ombyggnad

Söder Tull byggdes om 2006-2007 till en kostnad av 61 miljoner kronor, varav staten stod för 15. Kollektivtrafikens verksamhetschef Jonas Bruce uttalade sig i Folkbladet i januari 2007 när ombyggnaden i stort sett var klar. Han hoppades då att kollektivtrafiken i Norrköping skulle få sig ett lyft. Det fanns även en hel del kritik mot ombyggnaden på grund av att den grönskande miljön med många stora lindar omvandlades till en stenöken. Enligt vissa blev resultatet en kompromiss som ingen blev riktigt nöjd med.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om