Spelindustrin i Sverige växer så det knakar. Det gäller inte minst Norrköping.
En som nyligen hoppat in i branschen är Carl Linné, 42, från Norrköping. Han går Valla folkhögskolas nya satsning Valla Game Education, och gör just nu praktik på Dimfrost.
Vi besöker Carl i studion i centrala Norrköping. Lokalerna är pyntade med granar och barrväxter för att hålla de anställda i rätt stämning. Gänget håller nämligen på med sin stora debut - Bramble: The Mountain King. Ett spel som ska utspela sig i fornnordisk sagomiljö, med inslag som näcken och skogsrået.
Vad är din uppgift?
– Jag jobbar med specialeffekter. Mer exakt handlar det om att göra spelvärlden mer levande. Om ens karaktär springer genom en skog till exempel, vill man gärna ha insekter som flyger runt och myror som springer i gräset. Så de detaljerna jobbar jag med att ta fram.
Varför gav du dig in i spelbranschen?
– Det har varit en dröm i 20 års tid. Jag har älskat spel ända sedan Nintendo 8-bitars, men man har väl lidit lite av imposter syndrome (en känsla av att man inte är tillräckligt bra för en specifik uppgift, reds. anm.) och tänkt att jag inte skulle klara av det, säger Carl.
2020 - efter att ha jobbat i spelbutik i 17 års tid - såg Carl en möjlighet i Valla Game Education. Han hoppade på och gör nu sin sista termin.
– Utan utbildningen hade jag inte varit där jag är idag. Största fördelen är kontakterna man får och de goda möjligheterna att komma in i industrin, säger Carl.
Vad är drömmen för framtiden?
– Att få vara med och växa med Dimfrost och att spelet vi jobbar med just nu ska lyckas.
I studion finns även David Wallsten. Han är styrelseledamot i Zordix, Dimfrosts moderbolag, och jobbar även som rådgivare åt Dimfrosts VD, Fredrik Selldén.
David menar att Östergötland lyckats bygga en stadig grund för spelbranschen - med East Sweden Game, Valla Game Education och universitetet som utbildar många duktiga programmerare.
– Det är en otroligt spännande bransch just nu, och Norrköping har bra förutsättningar att växa inom området, säger David.
Dimfrost Studio grundades av fyra studenter i Norrköping, 2017. Med åren har studion blivit en av regionens stora branschspelare. Det hela började när man postade en demo-film på internetforumet Reddit, där man lekte med det fornnordiska konceptet. Filmen överöstes med upvotes och spelutvecklare från hela världen hörde av sig. Det är det demot man just nu håller på att utveckla till debutspelet Bramble. Och förväntningarna bland spelintresserade runt om i världen är stor. Bland annat har IGN - en av världens ledande spelplattformar, velat dela spelets trailers exklusivt.
– Vi sitter här i lilla Norrköping och når ut i hela världen, säger David entusiastiskt.
David lyfter också betydelsen av Valla Game Education:
– Det är en möjlighet för oss att få kontakt med duktiga spelutvecklare som verkligen vill jobba med det här. Driv och passion betyder allt för oss, säger David.
Företagets framtidsvision är tydlig:
– Vi kommer fortsätta jobba för att utveckla Norrköping som säte för spelindustrin. Som företag är målet att bli en av världens främsta studios inom storytelling. Vi siktar också på att bli Norrköpings största mediaexportör, säger David Wallsten.