”Siffran är löjlig”

Den av kommunen begärda värderingen av Europa Transport har nu kommit fram till, att försäljningspriset på 1,1 milj kr stämde överens med bolagets värde.Men den värderingen, som KPMG Corporate Finance gjort, sågas av Unér Shippings vd Kent Carlberg.– Siffran är rent löjlig, själv har jag räknat fram åtta nio miljoner, säger han.

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2010-03-10 11:18
Bakgrunden är att Norrköping Rådhus AB, moderbolag i kommunkoncernen, begärde av KPMG Corporate Finance att göra en marknadsmässig värdering av Europa Transport.
Norrköping Hamn och Stuveri AB är ett dotterbolag till Rådhusbolaget. Europa Transport är, eller var, i sin tur ett dotterbolag till hamnbolaget – som i januari sålde 55 procent av aktierna där till Håkan Walldén.
Den affären har kritiserats och diskuterats ur olika synvinklar. En av dessa har varit, om inte bolaget såldes till underpris.
Som man ville
Där har nu kommunen, och Norrköpings Hamn och Stuveri, fått exakt det svar som man önskade sig. Att affären var helt okej.
KPMG Corporate Finance har baserat sig på material från Europa Transport – köpavtal, intervjuer med bolagets styrelse m m. Man förutsätter, att allt underlag varit korrekt och komplett.
Värderingen avser den 29 januari, dagen för köpeavtalets undertecknande. Vid en sådan här marknadsmässig värdering kan man gå på bolagets avkastningsvärde (värdet i ett ekonomiskt framtidsperspektiv) eller substansvärde (befintliga värdet vid den aktuella tidpunkten).
Och:
”Vi har i vår bedömning kommit fram till att Bolagets substansvärde hänförbart till A-aktierna (dvs Walldéns 55 procent), efter koncernbidrag och utdelning, kan beräknas till 1 120 000 kr... Detta värde överstiger marginellt köpeskillingen varför den bedöms som skälig ur ett finansiellt perspektiv.”
Kritisk Carlberg
Några förklaringar till, hur man resonerat för att komma fram till det här finns dock inte i den korta utvärderingstexten.
Men den här utvärderingen är då Kent Carlberg, vd för Unér som är en konkurrent till Europa Transport, helt igenom kritisk till.
Han säger, att för det första så här det i sådana här fall normalt, att man skaffar sig två oberoende värderingsmän. Det får heller inte finnas ens den minsta lilla anknytning mellan anbudsgivaren och den som svarar för värderingen.
Ända tills häromåret har kommunen anlitat just KPMG som revisor för kommunbolagen. Nu har man visserligen, efter upphandling, gått över till Ernst & Young. Och visserligen är det KPMG Corporate Finance, ett affärsområde.inom KPMG, som gjort den här utvärderingen. Men Carlberg ser ändå valet av värderare som klart olämpligt.
– Där kan mycket väl finnas personliga vänskapsförbindelser, och sådant får det inte finnas någon misstanke om.
Löjlig summa
– Det finns heller inget som talar om, hur man kommit fram till den här löjliga summan. Man hamnar alltså 20 000 kr över försäljningssumman. Det är verkligen som om någon har talat om för KPMG att lägga sig strax intill, säger Kent Carlberg.
– För 1,1 miljoner säljs alltså ett bolag, som har 3 miljoner i kassan. Vem skulle inte vilja göra ett sådant köp?? Utvärderingen glömmer hela tiden bort de där tre miljonerna, som ligger och skvalpar i bolaget någonstans.
Själv har Kent Carlberg kommit fram till, att Europa Transports hela marknadsvärde bör ligga någonstans kring 12 milj kr. Medan då värdet av de 55 procent, som såldes till Håkan Walldén, ligger kring de ingressvis nämnda 8-9 miljonerna.
– Med reservation för att jag inte känner till alla detaljerna i avtalet. Men att 1,1 miljon är en rent löjlig summa, det är alldeles klart. Det står jag för, säger han.
Snedvrider
Carlberg har också för Unérs räkning anmält affären till Konkurrensverket. Argumentationen är att Norrköping hamn och stuveri med den här försäljningen kringgår svensk lag och snedvrider konkurrensen.
Häromdagen fick han lägga fram sin syn på saken för Konkurrensverket, som nu fortsätter sin granskning av affären.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om