Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sex uppsagda på Luftfartsverket

Sex anställda sägs upp på LFV Support, som en del av Luftfartsverkets sparprogram på 1 miljard kr.
Samtidigt förbereds en utredning av Kungsängens flygplats, som ju drabbats av fallande siffror.

NORRKÖPING2003-11-18 06:00
LFV Support är en av flera enheter på diversifierade Luftfartsverket, med ca 600 anställda på huvudkontoret i Norrköping. Där man också hittar bl a flygtrafiktjänsten och koncernstaben.
- Vi hoppas fortfarande kunna klara en av de sex genom omplacering, säger Meta Ryderstedt, chef för LFV Support.
- Detta är den här enhetens bidrag till miljarden som ska sparas. Men det är ju bara en droppe, alla enheter har sina sparbeting.

Allmän nedgång
Den miljard som det handlar om ska ha hämtats in till årsskiftet 2006/07. En viktig bakgrund är den allmänna nedgången inom flyget. Tidigare prognoser har visat sig helt fel, investeringar har visat sig överoptimistiska.
Uppsägningarna på LFV Support är de första i Norrköping med anledning av det här sparpaketet. För något år drabbades dock enheten värre ändå, då rörde det sig kring 40 anställda.
Redan har också varslats om uppsägningar på de båda storflygplatserna Arlanda och Landwetter. Mer kan också väntas följa, enligt informationsdirektör Lars Röhne.
- Mot slutet av det här året har vi klarat av 450 milj, vi har alltså mer än hälften kvar. Flera enheter måste nu, i samband med budgeten för nästa år, tänka ut vilka åtgärder de ska vidta.

Några år till
Hur många som kan tvingas gå vill inte Röhne uttala sig om.
- Vi yxar inte till några siffror. Utan det här är en process, som kommer att pågå i några år till.
Kungsängen, med dess fallande resandesiffror på senare år, kommer under nästa år att specialstuderas.
- Vi håller på att ta fram värderingsinstrument, metoder för att värdera flygplatser. Med hjälp av dem ska man kunna titta på flygplatser utifrån tanken om den här flygplatsen ska fortsätta att vara statlig, eller om man kan tänka sig andra driftsformer, säger Röhne.

Ska tillämpas
Röhne räknar med att metoden ifråga ska vara utarbetad före årsskiftet och att den sedan - på försök - kommer att tillämpas på flygplatserna i Norrköping och Halmstad.
- En flygplats med mycket utrikesflygningar, som Norrköping. Och en med mest inrikes, som Halmstad. Där det ju också är lite andra ägandeförhållanden, flygplatsen ägs av kommunen och drivs av Luftfartsverket.
Men visst finns det även ett annat skäl till att just Norrköping och Halmstad valts ut i det här sammanhanget.
- Visst är det så, att de båda heller inte gått speciellt bra, säger Röhne.
Och han kommer in på att trots att luftfarten förändrats så grundligt på senare årtionden så har det statliga flygplatssystemet ändå i princip förblivit intakt.
- Men det är ju rimligt att pröva, om det verkligen ska se likadant ut hela tiden.
På tapeten är då förändrade driftsformer för flygplatser - att kommuner, landsting osv kan ta över delar av ansvaret.
- Men vi kommer inte att bara lägga ner några flygplatser, försäkrar Röhne. Och det kan vi ju heller inte göra, sådant är riksdagens eller regeringens sak. Däremot kan vi komma att begära andra driftsformer för vissa flygplatser.
Och det är då inte helt uteslutet, att Kungsängens flygplats i Norrköping kan bli en av dessa.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!