Servicedeklarationer kommunens nya giv
Servicedeklarationer, se där den nya given från Norrköpings kommun.Ett 20-tal broschyrer för olika verksamhetsområden har tagits fram. Där avger kommunen, bland annat, ett antal löften.
20 broschyrer till allmänheten har arbetet hittills resulterat i. Fr v oppositionsrådet Margaretha Ericsson (kd), kommunalrådet Stefan Arrelid (mp), projektledaren Ingegerd Johansson samt processledarna Birgit Wadstein och Sten-Evert Lundberg. Foto: Robert Svensson
Foto: Fotograf saknas!
En återkommande rubrik är "Vi lovar att". Exempelvis då att tömma papperskorgar och hundlatriner varje dag i de mest centrala delarna, göra tillsyn av lekplatserna två gånger i veckan, att färdtjänsten ska hämta senast 15 minuter efter utsatt tid, att arbetssökande ska få en personlig framtidsplan osv osv.
Borgerlig motion
Det hela bygger på en borgerlig fyrpartimotion, som gick igenom i kommunfullmäktige år 2003 sedan miljöpartiet hade gett sitt stöd. Därför var det stilenligt, att saken presenterades av kommunalråden Stefan Arrelid (mp) och oppositionsrådet Margaretha Ericsson (kd) tillsammans.
Arrelid säger att kommunen nu får möjlighet att ta itu med problem eller missförstånd, och därigenom bli ännu bättre på det man gör.
- Idag är broschyrerna i hög grad praktiskt inriktade, säger Margaretha Ericsson. Men jag tror att det ska kunna utvecklas, och med tiden mer visa på rättigheter man har och hur lång tid olika saker kan ta.
Givande dialog
Birgit Wadstein på kollektivtrafikenheten har varit en av processledarna för arbetet. Hon betonar, hur stimulerande dialogen mellan olika avdelningar och med medborgarna har varit. Hon hoppas på fortsatt många synpunkter från allmänheten.
Till varje broschyr hör en talong, färdig för inskickande till kommunen. Alla, som vill ha svar, utlovas bli kontaktade inom tio dagar.
Ett tag laborerade man med det kraftfullare "servicegaranti". Men garantier är det ju, i ekonomisk mening, inte och heller inga utfästelser om kompensation. Så det fick bli "servicedeklarationer"
Enligt projektledaren Ingegerd Johansson handlar det nu inte minst om, vilket bemötande som kommunens anställda ger allmänheten. Hon tror också, att det här bara är början.
Följs upp
Vi är på väg mot "24-timmarsmyndigheten", där man t ex ska kunna gå in via hemsidan och se var någonstans i kommunen som ens ärende för tillfället befinner sig.
Servicedeklarationerna ska följas upp och prövas varje år.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!