Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Servicedeklarationer kommunens nya giv

Servicedeklarationer, se där den nya given från Norrköpings kommun.
Ett 20-tal broschyrer för olika verksamhetsområden har tagits fram. Där avger kommunen, bland annat, ett antal löften.

20 broschyrer till allmänheten har arbetet hittills resulterat i. Fr v oppositionsrådet Margaretha Ericsson (kd), kommunalrådet Stefan Arrelid (mp), projektledaren Ingegerd Johansson samt processledarna Birgit Wadstein och Sten-Evert Lundberg. Foto: Robert Svensson

20 broschyrer till allmänheten har arbetet hittills resulterat i. Fr v oppositionsrådet Margaretha Ericsson (kd), kommunalrådet Stefan Arrelid (mp), projektledaren Ingegerd Johansson samt processledarna Birgit Wadstein och Sten-Evert Lundberg. Foto: Robert Svensson

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2007-01-19 06:00
Det hela har föregåtts av en lång process med många inblandade. Syftet är att klargöra en del om, vad kommunen garanterat står för och vad invånarna kan förvänta sig.
En återkommande rubrik är "Vi lovar att". Exempelvis då att tömma papperskorgar och hundlatriner varje dag i de mest centrala delarna, göra tillsyn av lekplatserna två gånger i veckan, att färdtjänsten ska hämta senast 15 minuter efter utsatt tid, att arbetssökande ska få en personlig framtidsplan osv osv.

Borgerlig motion
Det hela bygger på en borgerlig fyrpartimotion, som gick igenom i kommunfullmäktige år 2003 sedan miljöpartiet hade gett sitt stöd. Därför var det stilenligt, att saken presenterades av kommunalråden Stefan Arrelid (mp) och oppositionsrådet Margaretha Ericsson (kd) tillsammans.
Arrelid säger att kommunen nu får möjlighet att ta itu med problem eller missförstånd, och därigenom bli ännu bättre på det man gör.
- Idag är broschyrerna i hög grad praktiskt inriktade, säger Margaretha Ericsson. Men jag tror att det ska kunna utvecklas, och med tiden mer visa på rättigheter man har och hur lång tid olika saker kan ta.

Givande dialog
Birgit Wadstein på kollektivtrafikenheten har varit en av processledarna för arbetet. Hon betonar, hur stimulerande dialogen mellan olika avdelningar och med medborgarna har varit. Hon hoppas på fortsatt många synpunkter från allmänheten.
Till varje broschyr hör en talong, färdig för inskickande till kommunen. Alla, som vill ha svar, utlovas bli kontaktade inom tio dagar.
Ett tag laborerade man med det kraftfullare "servicegaranti". Men garantier är det ju, i ekonomisk mening, inte och heller inga utfästelser om kompensation. Så det fick bli "servicedeklarationer"
Enligt projektledaren Ingegerd Johansson handlar det nu inte minst om, vilket bemötande som kommunens anställda ger allmänheten. Hon tror också, att det här bara är början.

Följs upp
Vi är på väg mot "24-timmarsmyndigheten", där man t ex ska kunna gå in via hemsidan och se var någonstans i kommunen som ens ärende för tillfället befinner sig.
Servicedeklarationerna ska följas upp och prövas varje år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om