Sent blir ännu senare?
Skyways ska nu undersöka, om tidpunkten för ett sent Köpenhamnsplan kan flyttas.Det är det mest konkreta beskedet från ett möte mellan kommundirektörerna i Norrköping och Linköping och ledningen för Skyways.
På ett möte med Skyways har man nu kommit överens om att kommunerna ska "medverka" till transporter mellan de båda flygplatserna. Man ska också "närmare diskutera" möjligheten för resenärer att få lämna bilen vid den ena flygplatsen och hämta den vid den andra. Kommunerna ska även bidra med marknadsföring.
Skyways lade tidigt i höstas fram ett förslag till "saxade" tidtabeller, som inte så mycket har hänt med. Enligt VD Jan Palmér har det blivit någon liten förändring i eftermiddagsflyget.
Nu ska undersökas, om en avgång från Kastrup vid nio på kvällen kan flyttas fram till klockan elva. I dagsläget har man här avgångar till Norrköping resp Linköping med bara fem minuters intervall.
Palmér säger att man först måste mycket noga undersöka, om kunderna (dvs främst företagen) är med på den förändringen som ju innebär ett risktagande för Skyways.
När han kommer in på ämnet Norrköping låter han genast lite uppgiven, och då inte bara för att resandet härifrån stadigt sjunkit.
- Medan Linköping är positiva är man så negativ mot oss i Norrköping. Som nu när Nya Norrköping går ut och säger att de letar efter en ny operatör. Sämre betyg än så kan vi ju inte få. Vår personal tycker inte att det är så kul, när vi blir beskyllda för både det ena och det andra.
Beläggningen på flighterna till Köpenhamn från länets båda flygplatser ligger på i snitt strax över 50 procent, med övervikt för Linköping. Beläggningen är god på morgonflyget ut måndag till onsdag, liksom på flyget hemåt torsdag och fredag. I övrigt kan det vara rätt så tomt i planen.
Samtidigt noterar Palmér, att resenärer från Norrköping allt mer dras till Arlanda och Skavsta.
- Blir det mindre volym i Norrköping än nu, då kan vi inte längre upprätthålla tidtabellen där, säger han bekymrat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!