– Men semmelkladdkakan lanserar vi först på torsdag och börjar endast med de vanligaste semlorna på fettisdagen, säger delägaren Pernilla Lindahl hos Lindahls Konditori.
Vi besökte Lindahls Konditori för att ta pulsen på bagarna, inför semmeldagen idag:
– Vi laddar upp för fullt för årets största och ekonomiskt viktigaste dag, semmeldagen, säger bagaren Lasse Björnström.
Hur många semlor beräknas ni själva sälja under den här tisdagen?
– Vi har planerat för en produktion av cirka 10 000 semlor och jag tror att alla kommer att säljas. I så fall kan det bli nytt försäljningsrekord av semlor och det vore ju kul förstås.
Så det är risk att semlorna är slut, om man kommer sent på tisdagen?
– Risken finns, men vi ska försöka fylla på under hela dagen. Numera är det också allt fler, som förbeställer sitt köp av semlor och då är man förstås garanterad att få sin semla eller sina semlor.
Hur ser arbetsdagen för er bagare?
– De första av oss börjar jobba redan omkring midnatt med olika förberedelser och sedan fyller det på med personal i bageriet till klockan 02,00 ungefär, då personalstyrkan är uppe i nästan tio bagare.
Den klassiska semlan dominerar väl försäljningen fortfarande?
– Absolut, säger Lasse Björnström. De allra flesta föredrar den klassiska semlan, men vi har många varianter också numera, som exempelvis lyx, liten semla, vaniljsemla, wienersemla, laktos- och glutenfria semlor.
– Och en stor produkt är numera tårtsemlor, som inte minst många företag beställer till eftermiddagsfikat. I år bakar vi cirka 300 tårtsemlor.
Bagaren Bo-Lennart Karlberg såg också fram mot en hektisk fettisdag:
– Ja, det här är en av våra tre största arbetsdagar under året. Förutom semmeltisdan sticker även Luciadagen med lussebullen och så kanelbullens dag ut, som extra stora bagardagar.