Lina Axelsson Kihlblom är Sveriges skolminister sedan november 2021 och har tidigare arbetat som jurist, lärare och skolledare. Hon blev tidigare känd genom SVT:s serie Rektorerna och det framgångsrika arbetet med att höja elevernas resultat på Ronnaskolan i Södertälje. Hon är också den första öppna transsexuella personen i Sveriges regering. I sitt ministerjobb försöker hon besöka så många olika sorters skolor som möjligt, och i onsdags var det alltså ett besök på Navestadsskolan på programmet.
– Det är en verklighetscheck. Så fort man slutar vara rektor eller förvaltningschef så är man en föredetting, så det gäller att tanka på, hur upplever man saker i skolan? När man sitter på departementet och har frågeställningar gäller det att tänka till, hur kommer det här att landa?
Besöket inleddes av Navestadsskolans musikklasser, med en sång om att "nu är den tid vi har".
– Jag började faktiskt gråta, ni får ursäkta, säger Lina Axelsson Kihlblom och torkar en tår ur ögonvrån.
Under en timma fick hon sen prata med både personal och elever på skolan. Vid ett bord fanns ämnen och bilder på temat Möjligheter och vid ett annat ämnen på temat Utmaningar. Som möjligheter lyftes bland annat framtidstro, kollegialt lärande och delaktighet. Under utmaningar fanns exempelvis segregation, dokumentation och likvärdig skola.
En av utmaningarna som Johanna Fornasaro, rektor i årskurs 7-9, ser är medias och samhällets syn på Navestadsskolan. Som exempel ger hon Skolinspektionens granskning av skolan, där de fick noll nedslag. Det fick dock lite uppmärksamhet i media.
– Vi är otroligt stolta över det och den uppmärksamheten behövs i ett område som det här.
Emil Palsten, elev i nian, håller med om att skolan har oförtjänt dåligt rykte.
– Den här skolan är mycket bättre än den jag gick på tidigare. Man får mer hjälp här, säger han.
Det går dock inte att ducka för att skolan ligger i vad som klassas som ett utsatt område, och som tagit emot många nyanlända. Johanna Fronasaro säger att skolan har ett bra samarbete med alla vårdnadshavare.
– Vi jobbar med tema Sverige och börjar alltid med att prata med alla våra nyanlända om hur skolsverige ser ut, hur det funkar här. Och vi utbildar även föräldrarna i det så att de ska veta vilka förväntningar vi har på dem.
Achrafeid Neffati är elevrådsordförande på mellanstadiet och har en fråga till skolministern. Hur kan du säkerställa att vi i detta socialt utsatta område får samma förutsättningar att se andra delar av vad Sverige har att erbjuda?
– Det är en jättebra fråga. Det här är något jag jobbar så mycket med. Det är en kommunal angelägenhet, samtidigt som vi från staten har skjutit till 6,5 miljarder till den svenska skolan. Då har vi skickat mer till de skolor som har större utmaningar, i form av många nyanlända exempelvis, så de får mer pengar.
– Jag önskar att alla elever fick samma möjligheter att upptäcka Sverige och det är något som man ska diskutera med sina kommunpolitiker.
Vad tar du med dig särskilt härifrån idag?
– Jag tänker på det eleverna lyfter. Det var faktiskt segregationsfrågan och resursfrågan. Även det här med status. Vi har en marknadsskola i Sverige och 1,3 miljarder som försvinner bort i vinster. Det skulle motsvara 2 200 lärare eller många skolresor för elever, så vi har saker att fixa i svensk skola, säger hon.