Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Seglade runt Gotland för Östersjöns skull

I protest mot de stora miljöfarliga oljefartygen som går in i Östersjön seglade Pehr Hasselrot runt Gotland i en optimistjolle. Den första delen av projektet Clean Baltic Sail är i hamn. Han vill uppmärksamma de akuta miljöhoten och sprida kunskap om den starkt ökande och riskabla trafiken för att skapa debatt kring problemet.

För att rikta uppmärksamheten på de miljöfarliga fartygen påbörjade Pehr Hasselrot en ensamsegling i en optimistjolle runt Gotland. Den 18 juni var han klar med den viktigaste delen av projektet.
FOTO: PEHR HASSELROT

För att rikta uppmärksamheten på de miljöfarliga fartygen påbörjade Pehr Hasselrot en ensamsegling i en optimistjolle runt Gotland. Den 18 juni var han klar med den viktigaste delen av projektet. FOTO: PEHR HASSELROT

Foto:

NORRKÖPING2004-06-30 06:00
Pehr Hasselrot menar att det bara är en tidsfråga innan det inträffar en fartygskatastrof i Östersjön.
- Som det är idag bryr sig inte ryssarna om att deras över 30 år gamla fartyg med enkelskrov är farliga. Se bara på Prestige som vållade oljekatastrofen på den spanska kusten för två år sedan. Hon gick genom Östersjön och systerfartyget går här idag.
För att rikta uppmärksamheten på de miljöfarliga fartygen påbörjade Pehr Hasselrot en ensamsegling i en optimistjolle runt Gotland den fjärde september förra året.
Men i samband med att Anna Lindh mördades valde han att avbryta seglatsen och som han återupptog den 31 maj. Totalt tog det 20 seglardagar för honom runt Gotland. En seglats som vid flera tillfällen fick avbrytas på grund av alltför höga vågor.
- Det är klart att vinden växlar fort och det svåra är de höga vågorna. Visst var det lite jobbigt men nu är i alla fall den viktigaste delen av projektet i hamn, förklarar han.
Nu återstår föredrag och olika evenemang som han är inbjuden till. Och till hösten ska regeringen få de protestlistor med 4 000 namn som han samlat in på sin resa runt Gotland.
- I dagarna har ryssarna lovat att använda dubbelskroviga båtar om något år. Men vad hinner hända innan dess?
Pehr Hasselrot menar att det viktigaste är att Östersjöländerna enas om att omedelbart placera ett tillräckligt stort bogserbåtstonnage för att kunna hantera en drivande jättetanker.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!